ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > Twee aan elkaar gebakken stukken loskrijgen

Ik heb een holle boom gemaakt van klei die uit 2 delen bestaat:
de onderste met de wortels en de bovenste met de takken. De delen wilde ik exact op elkaar laten aansluiten en daarom heb ik het bovenste deel pas erop gemaakt toen het onderste deel al leerdroog was, met strookjes dun papier ertussen. Dus expres zo luchtig mogelijk op elkaar. Nu heb ik de boom gebakken, (nog niet geglazuurd) maar krijg de delen niet meer van elkaar. Hoe kan ik ze loskrijgen, heeft iemand suggesties?
gevraagd

7 antwoorden

  • Voorzichtige tegen de twee delen tikken met een houten balkje of een rubber hamer. Door trilling willen de delen nog wel eens loslaten.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Mijn methode is om de delen afzonderlijk te maken en leerhard te laten worden. Tussentijds wel af en toe voorzichtig passen maar niet lang op elkaar laten staan om vervorming te verkomen.
    Wanneer de delen leerhard zijn ze op elkaar zetten en ze samen afschrapen tot dat ze een geheel vormen. Daarna laat ik de delen afzonderlijk drogen maar pas af en toe nog of ze nog op elkaar passen.
    Bakken doe ik op elkaar als de oven het toelaat of afzonderlijk van elkaar. Wanneer de stukken droog zijn kun je ze goed op elkaar bakken zonder probleem. Ik maak wel altijd een 'slot'tussen te verschillende delen zodat ze stevig op elkaar kunnen staan en niet van elkaar afschuiven.
    beantwoord
  • Probeer de steel van een hamertje eens. Biscuit ik wel eens vastbakken, maar dat is met voorzichtig tikken, zoals Michel zegt, los te krijgen. Even met moed en beleid proberen.
    beantwoord
  • Of ........ wanneer de delen van de boom, deels, in elkaar passen kan het volgende het geval zijn. Het onderste deel is eerst leerhard geworden, dus al enigszins gekrompen. Daarna is op die, al dus wat gekrompen maat, het nieuwe, bovenste deel gemaakt. Daardoor ontstaan altijd krimpverschillen. Bij het biscuit stoken kan, door dat verschil in krimpen e.e.a vast komen te zitten. Is dit de verklaring misschien?
    beantwoord
  • Michel en Gerard, bedankt! Zelfs met kleine tikjes, maar dan wel helemaal rondom is het idd gelukt.
    beantwoord
  • En Riet: bedankt voor je adviezen voor een volgende keer!
    beantwoord
  • Fijn!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.