ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > verfspuit

Ik heb een simpele verfspuit gekocht bij de praxis (op perslucht) voor het aanbrengen van glazuur op aardewerken producten. Maar het komt er heel korrelig op te liggen en vloeit bij het stoken ook niet mooi uit (pinholes). Er zit een 1,5 mm sproeier op. Ik werk met aardewerk gietklei K150 en met wit glazuur van silex: sg1809. Biscuitstook is 1050 graden, glazuurstook 1020. Moet ik een andere verfspuit aanschaffen of ligt het aan iets anders?

Anouk

2 antwoorden

  • Hoi Anouk,

    wij werken al twee jaar met zo'n verfspuit. Varieer de druk en de doorstroming maar eens. Mijn ervaring is dat als je met een te lage druk werkt te grote druppels gevormd worden. Dan krijg je zo'n korrel oppervlak. Verder is ook de dikte van de laag nog belangrijk voor het uitvloeien bij de brand.
    Over de klei en het glazuur kan ik niks zeggen. Wij werken met steengoed klei in ontwikkelen de glazuren zelf.

    Hans-Peter
    beantwoord
  • Dag Anouk,

    Bij het spuiten van glazuur probeer ik steeds tot het verzadigingspunt te spuiten, de glazuur op het werk vloeit dan samen en vormt een gladde laag.
    Het is lastig om dat onder de knie te krijgen, spuit je iets te lang dan krijg je druppels die gaan lopen.
    succes
    Hans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.