ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuur aanbrengen scherf 1250C

Hoi iedereen,
Oh wat ben ik dom geweest!
Ik heb een grote oven vol met keramische lampjes die biscuit gebakken moesten worden, per ongeluk gebakken met een verkeerd programma (het glazuur programma).
De lampen zijn voor een winkel in Engeland en moeten volgende week op de post en de kleuren (wit en blauw) staan dus zo vast als een huis.
Is er iemand die weet of ik nog kan glazuren op gesinterde scherf?
gevraagd

6 antwoorden

  • Dat kan zeker nog wel, vooral als je beschikt over een glazuurspuit. Ik neem tenminste aan dat het glazuur er egaal op moet komen.
    Ik maak het glazuur dik aan en voeg 0,5% tylose (lijm) toe. Spuit eerst een super dun laagje glazuur en laat dit drogen al of niet versneld met een verfföhn. Als het laagje droog is kan er een tweede laagje glazuur op worden gespoten, zodanig dat het oppervlak niet uitloopt. Daarna nog een derde laagje gespoten. Dat is dan waarschijnlijk genoeg dikte (checken met mespunt/spelt). Het geheel neemt wel veel tijd in beslag. Succes ermee. www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Naast de tips die Michel je al gaf is er één die ik ook altijd gebruik op een dichtgesinterde scherf. Ik spuit de scherf in met haarlak. Hoe goedkoper hoe beter, want de goedkoopste haarlak bevat de meeste hars en dat maakt dat het glazuur goed hecht. De haarlak heeft geen invloed op de kleur van het glazuur.
    beantwoord
  • Heel erg bedankt voor de tips! Ik ga dadelijk ook meteen haarlak kopen!

    Wel is het zo dat op de scherf al een beetje een glim laagje zit
    Lukt het zo nog steeds?
    Ik voel me een beetje een kluns! ;-)
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Tuurlijk. Alleen ik krijg een stijve nek van het bekijken van deze foto bijlage.
    beantwoord
  • Jelke
    Je kan ook alles terug tot op 150 graden opwarmen, dan kan je ook terug glazuren met de spuit. En dan op de glazuurtemperatuur bakken. Succes
    beantwoord
  • Hoi michel, Jeltje en Maria.

    Ik heb al het advies opgevolgd en heb bussen haarlak gekocht.

    Helaas heeft het niet tot het eind resultaat geleid wat ik had gehoopt maar ik heb wel gezien en ervaren dat het dus met deze tips zeker mogelijk is.

    Dank hier voor!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.