ALGEMEEN > Klei - algemeen > gietklei leerhard decoreren

Mijn vraag is,als ik een potje uit de mal haal wanneer is dan de beste tijd om te decoreren met engobe,het gaat dus niet om het gehele potje te schilderen maar b.v. een enkel bloemetje.
hoelang is het nog leerhard?

gr.hannie

14 antwoorden

  • Dag Hannie,
    Hangt van de kleidikte af maar bv. ook van de omgevingstemperatuur, de dikte van je potje,....
    Best is om dit uit te proberen. Bij deze weersomstandigheden kan je, volgens mij, al na enkele uren decoreren.
    Succes,
    Ingrid
    beantwoord
  • Dat is fijn dat het al zo snel kan Ingrid,en is er ook een "uiterste" periode van leerhardheid kan ik het b.v. nog na enkele weken decoreren of is het dan te droog?
    beantwoord
  • Na enkele weken is een werkstuk, zoals een gegoten of gedraaid potje zeker droog. Zelf decoreer ik ook veel met engobes en doe dat op droge werkstukken. Gaat prima.
    Je zou een paar potjes eens kunnen decoreren in zowel leerharde staat, als helemaal droog. Kijken wat je het best bevalt...😊
    beantwoord
  • dat ga ik uitproberen Jeanine.Dank voor je advies.
    beantwoord
  • Laat maar een keer een foto zien van het gemaakte. Is altijd leuk😊
    beantwoord
  • Ja ga ik doen.
    beantwoord
  • Ik heb droog en leerhard gedecoreerd,ik vind het beide prettig te doen.

    op het vaasje met de poes afbeelding is het glazuur helaas misgegaan,er zitten speldeprikken in.

    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hannie wat een lieve schaaltjes en schenkkannetjes, of karafjes zie ik!😊...Die op de linkerfoto vind ik het mooist, daar komt het contrast met het zwart het mooist uit.

    Overigens ben ik momenteel ook met engobes bezig. Ben op enkele leerharde en gedroogde ontbijtbordjes, die ik gedraaid heb, aan het decoreren en merk dat ik de gedroogde bordjes het prettigst vind om te bestrijken met engobe.
    beantwoord
  • Dank je Jeanine,het zijn olijfolie karafjes,die heb ik trouwens met oxydes beschilderd,en de vaasjes met engobe.Ik ga nog wat verschillende kleuren engobe aanschaffen,ik heb alleen oranje en groen,dan wil ik daar verder mee oefenen om het wat vloeiender te krijgen,het gaat gauw "staan"misschien moet ik het papje dunner maken?
    beantwoord
  • Zou kunnen, ik maak altijd een yoghurtdik papje.
    Tevens doe ik er aangemaakte Pehatine in, zo krijg je een goed kwastbare substantie, die ook mooi in suspentie blijft.
    Al doende heb ik voor mezelf de ervaring nu dat ik met een yoghurtdik papje ook mooi kan ringeloren. Dit komt vaak voor bij mijn werk vandaar.
    In het verleden merkte ik met een wat dunnere engobe, dat het weliswaar prima kwastte, maar op het moment dat ik met de ringeloor de (rauwe) kleihuid bestreek, de boel a.h.w. teveel uitliep, en ik veel te dikke flodderige strepen kreeg... Zodoende heb ik de engobe iets dikker. Overigens werk ik sinds enkele jaren volgens het, wat ik gekscherend noem " Netty Janssens procede";)
    Haar boek Klei, Kleurpigment en meer... heb ik als leidraad. (Niet om reklame te maken maar even puur informatief he)πŸ˜‰
    beantwoord
  • Bedank voor de tips Jeanine,en ja pehatine gebruik ik ook ik vind het geweldig spul!

    Ik zal de aanschaf van het boek overwegen.
    beantwoord
  • Is echt een mooi boek vol informatie:)
    beantwoord
  • Hannie, je kan hiervoor ook CMC gebruiken, maar dan wel voldoende toevoegen. Een beetje glycerine aan toevoegen gaat het water wat langer vasthouden en werkt prettiger. Dit is de goedkopere versie.
    beantwoord
  • Dank voor de tip Lucien,bij keramikos te Haarlem vind ik niets onder de naam CMC maar wel Tylose,Peptapon9,DolapixPC67 Optapix,StelmiddelZS,en Arabische gom.
    Bij Tylose staat vermeld :bindmiddel glazuren en engobes.Zal ik die als het geschiktste kiezen?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.