ALGEMEEN > Klei - algemeen > Draaiklei met te grove chamotte

Een poos geleden heb ik een pak rode draaiklei gekocht en bij het draaien blijkt de chamotte toch best wel vervelend aanwezig te zijn. Het is 0-0,5mm, volgens de verkoopster was dit geschikt om mee te draaien.
Ik ben nog niet zo lang bezig met de klei, dus ik vroeg me af: kan het kloppen dat er draaiklei geproduceerd wordt dat toch schurend is aan de handen? Maar hoe ga je daar dan het beste mee om? Ik los het nu op door regelmatig met de vlakke kant van een metalen lomer langs het oppervlak aan de buitenkant te gaan, dan drukt de chamotte naar binnen. Of is het een kwestie van eelt opbouwen.
En ik denk erover om de chamotte er uit te gaan zeven, in eerste instantie met een keukenzeef.

6 antwoorden

  • Minder water gebruiken en het vrijgekomen slib gebruiken ipv water.
    beantwoord
  • en huishoudhandschoenen aan!
    beantwoord
  • :-) :-) En stofbril voor het spatten.
    beantwoord
  • Een nieuw pak klei kopen zonder chamotte, lijkt me heeeeeeeul wat minder werk en geklieder. ;) Dit pak kun je dan voor iets anders gebruiken.
    beantwoord
  • Geklieder is juist zo leuk! Maar je hebt wel gelijk.

    Om met de kleislib te draaien, dat lijkt wel een stuk te helpen, dat had ik niet gedacht. Ik zou denken, die chamotte prikt daar zo doorheen.
    beantwoord
  • Fijne-chamotte klei is bedoeld voor boetseren van dunwandige of gedetailleerde dingen. Een draaiklei bevat meestal geen chamotte of een veel lager percentage. Zoals hierboven aangegeven is het toch wel mogelijk ermee te draaien, maar erg handig is het niet.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.