ALGEMEEN > Stoken > Bakproces

Kan ik in 1 stookproces biscuit en glazuurbak combineren? Het gaat over kleine potjes met deksel, met engobe. Ik was van plan daar nog een transparant glazuur op te zetten.

8 antwoorden

  • Kan wel, maar is verstandiger om het niet te doen. Bij biscuitstook, dus waarbij er nog geen glazuur aan te pas komt, komen stoffen uit de klei vrij. Als er al glazuur opzit, wordt het glazuur er soms om die reden niet mooier op. Maar... Je zou het gewoon eens kunnen proberen. Het kan maar zo, dat het wel mooi is uiteindelijk. Bovendien heeft het het voordeel dat je alles in 1 stook doet dan. Scheelt weer electriciteit😊
    beantwoord
  • Hoi Marleen en Jeanine
    Ik heb een tijdje geleden kopjes gemaakt van rode en witte klein door elkaar. Daarna met engobe versieringen aangebracht. En met transparante glazuur maar een keer gebakken op ca. 1020 graden.
    Het is erg goed gelukt. Ook kunnen de kopjes gewoon nog in de afwasmachine. Ze kunnen wel wat kwetsbaar zijn. Maar het viel mij 100% mee.
    Inderdaad scheelt het een stookbeurt.
    Marjan
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ik heb het zelf wel eens gedaan en merkte dat ik een beter resultaat verkreeg als ik de dingen voor de biscuitbak boven de geglazuurde objecten zette. Dan bestond er minder kans dat de dampen van de biscuitbak het glazuur aantastten.
    beantwoord
  • Oeps, ik had het geloof ik even verkeerd begrepen. Excuses...
    beantwoord
  • Wat een mooie kopjes, Marjan!
    beantwoord
  • Dank je wel Jeanine maar ik heb nog een lange creatieve weg te gaan als ik jouw prachtige werk zie
    Marjan
    beantwoord
  • Kijk voor meer informatie hierover onder trefwoorden: Rauwglazuren en Glazuur: Rauwglazuren of klik op onderstaande links:

    oud.klei.nl/forum/trefwoorden/1229/Rauwglazuren

    http://oud.klei.nl/forum/trefwoorden/1573/Glazuur%20Rauwglazuren
    beantwoord
  • Dank je Marjan! Ik zag je berichtje net pas😊
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.