ALGEMEEN > Diversen > zandkorrels?

Dit theekopje zit vol kleine donkere spikkels. Ze zitten ook op het ongeglazuurde deel, dus het zit niet in de glazuur. ik heb gewone witbakkende klei gebruikt en gestookt op 1200 graden. De rest van de stook had die stippen niet. Zouden dit zandkorrels kunnen zijn? Ik heb buiten zitten draaien. Ik vind ze overigens wel grappig, die spikkels
Bijlagen:
gevraagd

10 antwoorden

  • Je mag wel meer van me buiten draaien als dit de reden is. Mooi !
    beantwoord
  • Is zeker mooi!
    beantwoord
  • Prachtig ik vind het erg mooi.
    Heb je ook buiten gespoten?
    Misschien komt het daar door.
    Pof is dat een domme opmerking
    Marjan
    beantwoord
  • Nee Marjan, maar de spikkels zitten ook op de ongeglazuurde onderkant. Dus het zit m echt in de klei.
    beantwoord
  • roest.....
    beantwoord
  • verroest! Ja dat kan het goed zijn. ik heb een paar afdraai-gereedschappen die roesten. En het was recycle-klei.
    Ik ga sowieso een paar proefjes doen met zand, dan probeer ik ook iets met roest. leuk!
    beantwoord
  • Prachtig!!
    beantwoord
  • Een poosje geleden heb ik potjes gedraaid van zelfgedolven klei (niet dezelfde partij, dus op verschillende manieren "vervuild"). Twee potjes hadden op hun rand volgens mij zand, maar dat had wel duidelijk een lichtere kleur dan de spikkels op het theekopje op de foto.

    Bij het zeven van de klei leken er wel steeds meer zwarte kleine klontjes te ontstaan, die opgevangen worden door de zeef. Het lijkt wel of het elkaar opzoekt.
    Als ik die zelfgedolven klei, die na het walken homogeen is, draai, verschijnen er ook zwarte spikkeltjes aan de buitenkant. Bij één op 1060 graden gebakken potje was het resultaat een oranje-rood potje met donkerrode spikkeltjes, heel leuk. Bij de andere potjes waren geen spikkeltjes meer te zien na de biscuitstook.

    Maar dat buiten draaien mogelijk zulke spikkels oplevert. Zou het hard gewaaid hebben, of woon je ergens met een hoge fijnstof-concentratie? Of dat de bovenbuurvrouw een plant om heeft gestoten boven een kleedje en dat uitklopte boven je tuin?
    beantwoord
  • Els, na het stoken is alle organisch materiaal verdwenen. Op de kleur afgaande zouden deze spikkels ijzererts verontreiniging kunnen zijn zoals o.a. pyrietpoeder
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Pyriet
    beantwoord
  • Wat leuk Els, zelf klei delven. Ik woon aan de Maas en ik wil ook nog eens wat proefjes met onze eigen zware kleigrond gaan doen.

    Maar het atelier staat juist op arme zandgrond. dus als de klei vervuild is, dan is met puur zand.

    Ik ga proefjes maken.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.