ALGEMEEN > Ovens > oven word ineens niet warm als 400c

heb een vingerling oven met een rohde tc 304 bedienig word ineens niet warm dan400c wat kan het ptobleem zijn

4 antwoorden

  • elementen stuk, relais stuk, verkeerd programma
    ingesteld, deur contact werkt niet goed.
    beantwoord
  • Schakel de oven in, open de deksel en controleer of alle spiralen gloeien. Je zult dit moeten uitvoeren nadat de spiralen gebrand hebben (ingeschakeld zijn geweest). Als ze allen gloeien, weet je dus dat de spiralen het doen en het relais schakeld. Is er 1 kapot dan zie je dat snel genoeg, het spiraal gloeit dan niet. Succes.
    beantwoord
  • Hai, ik had hetzelfde probleem met een ander type oven. Hij werd opeens niet warmer meer dan 800 graden. Monteur kwam langs en diagnostiseerde de computer, die zou gerepareerd moeten worden en als dat niet werkte dan zou hij alsnog de spiralen vervangen. Kosten €1300. Ik heb toen de oven af laten voeren. Later bleek het probleem in de aanvoerende kabel te zitten. Ja, de oven was toen al verwijderd.
    De oven had 3X 16 ampère nodig. Na afschroeven van de contactdoos aanvoerend naar de stekker van de oven bleek één van de kabels te zijn doorgebrand. De oven kreeg dus nog maar 2X 16 ampère.
    Voor jou de vraag, heb je vooraf dat de oven niet verder opwarmde kortsluiting gehad, dat je stoppen er uitvlogen? Als wel is dat een mogelijke indicatie van het doorbranden van één van de kabels.
    Nu een technisch verhaal, ik had een kabel liggen van 6kwadraat mm. Dat zou 10 hebben moeten zijn. De weerstand van de aanvoerkabel wanneer die te dun is is te groot waardoor hij te heet kan worden en uiteindelijk kan doorbranden.
    De dikte van de kabel is afhankelijk van de vraag van de oven en de afstand waarover de stroom van stoppenkast naar oven moet worden geleid. Bij mij was dat 45 mtr.
    Misschien is dit je probleem. Ik hoop t, anders gooi jij misschien ook een goede oven weg. Als dat t is moet je wel nieuwe bekabeling aanleggen. Succes,
    Groet Julia
    beantwoord
  • Beste Julia. 6 kwadraat is meer dan genoeg en dat over 45 meter, het zou zelfs 4 kwadraat mogen zijn. Mijn oven gebruikt 13,4 Kw en heeft een draaddikte van 4 kwadraat, vroeger zelfs 2,5 kwadraat. Met die dikte werd de kabel toen nog geeneens warm. Je zegt dat in het contactdoos 1 van de kabels was doorgebrand. Vaak zit daar ook het probleem, een los contact in de aansluiting zorgt voor vonkvorming en kan zo de ader verbranden. Was de kabel te dun, dan had de schade in de kabel gezeten waar alle aders bij elkaar zitten en zodoende elkaar opstoken. De schade hierbij zit dan nooit in de uiteinde waar de aders los zitten en genoeg koelen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.