ALGEMEEN > Klei - Porselein > Hoe bak ik porseleinen kerstballen zonder te vervormen?

Ik heb de kerstballen op een plaat gelegd en deze zijn allemaal plat geworden aan de onderkant. Ik heb ze op een kralen standaard gehangen aan een ijzerdraad maar het ijzerdraad is ook opgebrand. Hoe kan ik er dan voor zorgen dat ze rond blijven?

10 antwoorden

  • Porselein heeft als eigenschap enigszins te vervormen als het (vlak) aan zijn sinterpunt gestookt wordt. Zeker als de wanddikte dun is. En het mooist met porselein is, als de wanddikte dun is omdat dan de doorschijnbaarheid te zien is wat het juist zo decoratief maakt...vaak ontstaat dit door reductiestook.
    Heb je de kerstballen gegoten?
    En...ik neem aan dat ze in de oven vervormd zijn tijden de stook? Heb je ze al meteen hoog gestookt? Dus tot zeg maar zo'n 1300 graden?
    Want indien je eerst een gewone biscuitstook vooraf hebt gedaan, van 1000 graden (dus ver beneden het sinterpunt van porselein) dan zouden ze niet mogen vervormen.
    En een gedroogd exemplaar, wat netjes in vorm uit de mal gehaald is, vervormd ook niet.
    Kortom, ik gis een beetje wat er gebeurd is.
    Overigens is gewoon ijzedraad niet geschikt om in een keramiek oven te gebruiken op hoge temperatuur daar het er niet tegen bestand is. Beter is kanthaldraad te gebruiken, te koop in de speciaalzaak.😊 opletten dat deze ruimschoots tot 1300 graden kan.


    beantwoord
  • Mocht het niet lukken door de ballen op een speciale vuurvaste draad te hangen, dan zou ik setters maken van halfronde kommetjes van hetzelfde porselein en de ballen daarin stoken. Zorg wel dat de setters een laagje aluminium oxide of ovendeklaag hebben; anders plakken die aan de ballen vast.
    www.michelkuipers
    beantwoord
  • Via iemand anders heb ik vernomen dat je porselein met minder risico tot vervorming kan stoken als je een stookprogramma neemt wat boven de 1180 graden met 40 graden per uur omhoog gaat tot de eindtemperatuur (1280/1300 bv)
    beantwoord
  • Door trager stoken tot eenzelfde eindtemperatuur zal de scherf meer gaan sinteren en daardoor meer de neiging krijgen om te vervormen. Temperatuur en snelheid van stoken zijn aan elkaar gerelateerd.
    Met groet www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Sandra, ik gebruik voor de ballen Bone China. Holle ballen van 5, 6 en 7cm diameter met 2 mm wanddikte leg ik op zilverzand en bak ze tot 1240 graden met een constante temperatuur van 100 graden. Bak duurt dan wel lang, maar de bollen vervormen niet. (Soms wel een heel klein beetje bij het gat.)

    Michel, ik heb wel hetzelfde probleem als Sandra als ik met hele grote bollen werk van 20 cm doorsnede en een wand van 4 mm. Ik leg ze ook in zilverzand, maar ze worden ook plat. Zou jouw voorstel van een setter hier werken? Ik heb eens een kleine heel dunne halve open bol volledig in zilversand ingegraven en die vervormde niet. Zou dit "ingraven" ook bij een 20cm bol werken?

    Ik heb ook nog een andere vraag. Ik werk met mallen waar het gietgat te groot is voor wat ik met de ballen wil doen. Heb van gips een goed passende stop gemaakt, maar vind het erg moeilijk om de juiste hoeveelheid procelein te bepalen die er nog in de bal moet blijven om het gat te dichten. Of het gaat is niet dicht, of na afwerking en bakken blijkt dat er te veel porcelein aan de kant van de stop in de bal zit, wat weer voor vervorming zorgt. Heeft iemand een tip hoe ik dit kan oplossen?

    Alvast dank.
    beantwoord
  • Een setter zal zeker een grote verbetering zijn omdat de druk van het gewicht van de bal over een grotere oppervlak wordt verdeeld. Bij een volledige ingraving van een kleine bal heb je het oppervlak optimaal vergroot, lijkt me.

    Voor het gieten giet je in en na het uitgieten doe je er direct het gipsenstopje in het gietgat, zodat daar de wanddikte zich tegen aan vormt. Het is even uitvinden hoe snel je na het uitgieten het stopje erin doet. Dat hangt een beetje af van de viscositeit van de gietklei.
    beantwoord
  • Ik zal het eens met een setter proberen Michel. Dank je.
    beantwoord
  • Is het nog gelukt Sajdra? Ik heb vandaag weer kerstballen gestookt. Ik zet ze altijd even op een cilindertje en ze komen er heel mooi uit.
    beantwoord
  • Ik giet de bol leeg en doe dan na het kuisen van het gietgat enkele lepeltjes klei terug in de bol. Dat werkt perfect.
    Michel, wat is een setter. Is dat gewoon een zelfgedraaid consolletje ? Ik heb dat gedaan maar die bleef toch plakken aan de bol ondanks dat ik er een ovendeklaag opdeed.
    beantwoord
  • Een setter is een ondersteunende vorm die er sluitend onder past. Gebruik geen overdeklaag maar aluminiumoxide. Dit zorgt ervoor dat het beslist niet gaat vastplakken. Zo wordt het in de porseleinindustrie ook gedaan. www.michelkuipers.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.