ALGEMEEN > Stoken > temperatuur biscuitstook

Dag, Ik heb een serie pijpvaasjes biscuit gestookt. De plek waar ik gebruik mag maken van de oven heeft de oude oven vervangen door een prachtige nieuwe ‘Rhode’ oven. Nu heeft de installateur de biscuitstook ingesteld op 850°. Tot mijn verbazing. De verantwoordelijke personen die de leiding hebben over de oven vinden dit acceptabel. (Tot heden). Zelf heb ik de informatie welke veel is besproken omtrent de stook temperatuur op het forum nadrukkelijk gelezen.
En mijn conclusie en gevoel over deze 850° stook lijkt me niet juist.
De werkstukken zijn poreuzer, nemen veel vocht op en vragen aanpassing met glazuren. De scherf is duidelijk niet hard. Mijn vraag; wachten met glazuren? Misschien hebben 'ze'straks zelf een ander inzicht. En veranderen ze de temp.(na overleg met Creavisie).
Is het mogelijk om de werkstukken nogeens biscuit te stoken en dan op 950°?
Of doe ik moeilijk en overdrijf ik?
En kan ik zonder meer gaan glazuren?
Maar gezien de informatie op het forum..., heb ik grote twijfel!
En heb een beetje de ...in, het is immers zo gebruikelijk om 950° aan te houden, daarom begrijp ik dit niet. Sorry, als bovenstaande sterk is overtrokken. Ben erg benieuwd naar een reactie.
vr groet, truus w.

Bijlagen:

6 antwoorden

  • Op 850°C zijn alle zouten nog niet ontbonden. Je kan beter herstoken naar 950°C. Het ingestelde programma kan je ook zelf wijzigen. Zie handleiding.
    beantwoord
  • Hallo Truus, ik snap je helemaal. Zoals Lucien zegt, op 950°C en dan zijn ook alle gassen eruit. Je kunt nog rustig een keer naar de 950°C stoken. Ikzelf zou geen glazuur op biscuit op 850°C zetten. Het lijkt me een te groot risico op een mislukkende glazuurbak.
    beantwoord
  • @ Lucien, bedankt voor je reactie, deze verklaring had ik verwacht, maar ik mag het programma zelf niet wijzigen,dus wacht ik even af of 'zij' er zelf mee komen en ga dan herstoken. Nu weet ik het zeker.
    @ Marcel, ook dank voor jouw reactie, en wat je zegt het risico op een mislukte glazuurbak neem ik liever niet.

    Heren, maar weer geduld betrachten, is het enige wat me te doen staat.
    En afwachten wat de bevindingen zijn van de grote groep die in het buurthuis boetseert wanneer zij overgaan tot glazuurbak. (sorry, voor hun, als er iets goed fout gaat).

    Dat is het nadeel wanneer je zelf geen oven hebt, deze oven moet blijkbaar wennen aan z`n nieuwe plek en gebruikers, t`lijkt wel een soort ontgroening.☺

    Overigens, ik heb om een test te doen van hardheid, een bol, welke biscuit gestookt was op 850° kapot geslagen, en deze in water gelegd.
    Gevolg; ik kon er gewoon stukken van afbreken, nou, dan is er weinig hardheid mag je wel zeggen! Bij zo`n vochtopname.Een bewijsstuk!
    Beide dank en prettige avond.
    hart groet,
    truus w.


    beantwoord
  • Truus, dat de scherf op 850°C nog zo bros is komt vermoedelijk door zijn samenstelling. Een te laag Al²O³ - gehalte is meestal de oorzaak. Klei van goede kwaliteit moet reeds op deze temperatuur reeds stevig zijn.
    beantwoord
  • Ik doe altijd een bisquitstook op 900 graden en heb nog nooit problemen gehad met glazuren, breekbaarheid etc.
    Deze stookkurve is ook zo ingesteld bij de Nabertherm oven.
    beantwoord
  • De Creaton 474 is een veelgebruikte klei.
    Bevalt me verder goed,en bereik er mooie eindproducten mee.

    groet, truus w.



    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.