ALGEMEEN > Diversen > hoe kan ik een kleicylinder uit de extructiepers verbuigen ?

Heeft u een tip om zowel holle (buis) als volle kleicylinders uit een extructiepers te verbuigen, zonder vervorming - de buis wordt platgedrukt of barst open in de kromming
gevraagd

5 antwoorden

  • Noor, je kan reeds een kromming geven doorhandmatig debuis te begeleiden terwijl deze uit de extruder komt. Een beetje oefenen is nodig. Je kan ook nog de buis aan één kant toeknijpen en vullen met bv. chamotte en daarna ook het tweede uiteinde dichtknijpen. De cylinder licht bevochtingen en in vorm wrijven. Nadien de uiteinden wegsnijden en de cylinder legen. Best beide systemen combineren.
    beantwoord
  • Ter aanvulling op vorig antwoord: Bij voorkeur ook een klei gebruiken met weinig (of geen) chamotte. Daardoor zal deze bij het uitpersen minder 'rullen'.
    Met groet www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • dank voor de tip, het is me perfect gelukt. ik heb zilverzand gebruikt ipv chamotte en dat werkt uitstekend.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Leuk om te vernemen dat het gelukt is. Heb ik van een loodgieter geleerd door te kijken hoe hij een loden pijp kon plooien zonder dicht te klappen. ( lang geleden :-) )
    beantwoord
  • Echt waar Lucien? Haha komisch ook wel weer😊
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.