ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuuronderzoek

Kan en wil iemand mij uitleggen hoe je een driehoek mengproef vanuit een bestaand recept opzet?
bv. K veldspaat 38
Kwarts 29

Kaolien 18 en krijt 15 samen in een hoek. Mijn dank Roelant.

9 antwoorden

  • Hallo,dit is toch het interessantste forum! Fantastisch om elke keer weer iets nieuws te ontdekken.
    Bedankt aan iedereen om zoveel te delen. Zo leert een amateur als ik hier elke dag weer iets bij.
    Groetjes Diana
    beantwoord
  • Ik heb even 2 voorbeelden van "triaxial blends" toegevoegd die je via google zo kunt vinden. Jouw recept is hoek A afhankelijk van wat je wil onderzoeken ga je bepalen wat hoek B en C worden.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Heb hetzelfde voorbeeld 2 keer in bijlage gedaan zag ik net te laat ipv 1 x 15 proeven en 1x 21 proeven.Hierbij dan de andere driehoek.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • https://www.youtube.com/watch?v=-3mxXA90cxE

    Hopelijk kun je met de engelse taal uit de voeten want John Britt legt het heel mooi uit
    Mocht de link niet werken, zoek dan eens "pottery video :triaxial blend John Britt

    Veel succes !
    beantwoord
  • Hey Sonja. Heel interessant! Een mooie manier om te testen! Dank je voor de link van het filmpje.
    beantwoord
  • Hallo Sonja, bedankt voor je reacties en de links. De Engelse term is dus triaxial blends. Nu begrijp ik het met het mengen van kleuren, daar kan je gelijke gewichtsdelen op-en aflopend met elkaar uitwisselen. heel duidelijk filmpje. Misschien heel dom van mij maar met verschillende grondstoffen die per deel onderling niet hetzelfde wegen weet ik niet wat ik moet. Ik wil met het gegeven recept kleine verschuivingen binnen het recept maken om te zien wat dat oplevert in mijn oven bij 1220 ipv 1240 graden.
    Is dit onzinnig, denk ik te moeilijk? help mij uit de droom.a.u. b.
    beantwoord
  • Kijk ook onder de trefwoorden: proefplaatjes, 3-kleurenschema of 4-kleurenschema
    beantwoord
  • Ik heb ooit een aantal glazuren op 3 verschillende temperaturen getest met 20 graden verschil ( theoretisch ingesteld met de computerregelaar, de testcones gaven soms andere conclusies, maar dat terzijde) bij de meeste glazuren weinig verschil.Heb je dat al gedaan ?

    beantwoord
  • Nee, dat heb ik nu wel genoteerd als tip dank je.
    Ik ga mijn driehoekstest maar gewoon proberen, als je uitgaat van 100% in de hoeken en met stapjes van 10% naar 0 gaat, komt het recept qua verhouding ook in de driehoek te liggen. Toeval of niet ik ga daarmee aan de slag. Ik zal voor de omliggende verhoudingen nog even terugrekenen naar de Segerformule om te zien of dat nog ergens op slaat. In ieder geval bedankt voor je meedenken Sonja.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.