ALGEMEEN > Engobe - Bodystain - Glazestain - Kleurpigmenten - Majolica - Sinterengobe > coperta

ik ben bezig mezelf in majolica te bekwamen .mijn steunpilaren zijn de boeken van Daphne Carnegy 'Maiolica' en Matthias Osterman 'the new Maiolica'.
Toevallig vind ik in een oude Neue Keramik een hoofdstuk uit het boek van Anton Reijnders 'The ceramic process' waarin hij majolica bespreekt en het daarbij heeft over het gebruik van een derde laag: de 'coperta'.
De twee eerste auteurs zwijgen hierover in alle talen.
Kan iemand mij uitleggen of coperta echt grote voordelen heeft en heeft iemand ervaring hiermee?
En hiemee in verband zijn Ferrofrits( in dit geval 905123) hier verkrijgbaar?
Alvast bedankt voor het mee denken
Lia Roose
gevraagd

14 antwoorden

  • 1e laag: wit slib
    2e laag: decoratie met kleurvormers ( oxides en/of sulfaten )
    3e laag: transparante glazuur = coperta ( deken ),ook gekend als terre vernisée:

    www.potiers-terres-neuves.com/.../...vernissee.php

    Gezien de lage temperatuur heeft men een of meerder frittes vandoen. Vroeger gebruikte men daarvoor loodwit. Nu kan men hiervoor een loodbisilicaat fritte gebruiken ( geeft wel wat vergeling )als je de traditie wil volgen.
    beantwoord
  • Lucien beschrijft hier niet de majolica techniek maar een onderglazuur techniek. Deze twee zeer verschillende technieken worden vaker door elkaar gehaald. Bij majolica wordt er met pigmenten of met majolica kleuren over een nog rauw glazuur (vaak dekkend wit) geschilderd. Een coperta (=afdeklaag)is een transparant dat daar weer overheen wordt aangebracht. In de klassieke majolica (bv Delfts blauw in de 18e eeuw) werd geen coperta gebruikt.
    beantwoord
  • Michel, verklaar dan maar eens de drie lagen. Majolica is een andere benaming voor Faënce goederen.
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Majolica
    Hier staat duidelijk de werkwijze aangegeven.
    Er werd niet op een rauwe glazuur gedecoreerd, maar op een wit slib. Opglazuren is dan weer wat anders.
    beantwoord
  • Zo zie je maar weer dat Wikipedia geen betrouwbare bron is. Daar staat in de tekst dat over witte engobe een decoratie wordt aangebracht die vervolgens nb. wordt afgedekt met een tinglazuur. Dat zal dan tot gevolg hebben dat de decoratie amper of niet meer is te zien.
    Sla liever een professionele encyclopedie na, als die van Frank Hamer.
    Ik heb het niet gehad over opglazuur maar over majolika kleuren. In de handel zijn er pigmenten die voor zowel onderglazuur decoratie als voor majolika kunnen worden gebruikt, de zg. 'majolika-onderglazuren'.
    beantwoord
  • Tinglazuur is uiteraard fout en zal men loodglazuur bedoelen, echter voor de rest klopt dit wel. Ook de herkomst van de benamingen. En de drie stappen worden hier ook aangegeven. Ik moet voor zoiets rudimentair Frank Hamer raadplegen, laat dat even duidelijk zijn.
    Nogmaals:
    1e laag: wit slib
    2e laag: decoratie met kleurvormers ( oxides en/of sulfaten )
    3e laag: transparante glazuur = coperta ( deken ),ook gekend als terre vernisée.
    Als je het alsnog niet zou begrepen hebben zijn deze pigmenten samen met oxides en/of sulfaten de ' majolica-onderglazuren. Onderglazuren zijn in weze geen glazuren in de betekenis van glasvormer, vandaar dat erover nog een ' coperta ' gezet wordt.
    Met andere woorden, men kan zowat alle kleurvormende mineralen als onderglazuur gebruiken indien fijnkorrelig en met toevoeging van een weinig basevormer. Als je nog vragen hebt kan je steeds terecht op deze site: www.ceraline.be
    beantwoord
  • Beste heren
    Dank voor jullie reactie. Met de techniek van het inkleuren van een rauw tin/zirkoonglazuur op basis van lood en of diverse frittes ben ik bekend. Het ging me echt alleen om die derde laag, de coperta, dat dekentje, daar wilde ik de zin van weten.
    Is dat ter bescherming van het kwetsbare(?) laagje kleur of doet het nog iets extra's voorde kleuren.Worden ze er briljanter van misschien?
    En mijn andere vraag waar kun je in West Europa , laten we het maar ruim nemen toch die Ferro frittes kopen.Ik kan ze nergens vinden.
    Als er een site is waar de Europese substituten vermeld staan zou ik ook al heel blij zijn om die te kennen.
    En wederom dank voor de tijd en het denkwerk
    Lia Roose

    beantwoord
  • Zonder deze glazuurlaag, geen Majolica, maar een mat gedecoreerde scherf. Voor België is Colpaert verdeler van Ferro frittes.
    beantwoord
  • totaal onjuist als het majolika betreft. Lees de informatie erover bij Hamer. Graag geen fabeltjes de wereld insturen.
    beantwoord
  • The colours are applied as metallic oxides or as fritted underglazes to the unfired glaze, which absorbs pigment like fresco, making errors impossible to fix, but preserving the brilliant colors. Sometimes the surface is covered with a second glaze (called coperta by the Italians) that lends greater shine and brilliance to the wares.
    bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Maiolica
    beantwoord
  • Inderdaad, zoals ik al aangaf in mijn eerste reactie.
    Kleur wordt niet op de scherf maar op rauw glazuur aangebracht, soms extra afgedekt met coperta.
    beantwoord
  • Heb ik nooit beweerd. Waar haal je dit vandaan en waarom deze kritiek ? Daar is niemand mee gediend.
    Dit ' rauw glazuur ' kan men als een sinterslib beschouwen, gezien deze ' rauwe glazuur ' een hoger smeltpunt heeft dan de eindlaag, de coperta. Dit sinterslib wordt glazuur op hogere temperatuur. Het verschil tussen slib en glazuur is een kwestie van temperatuur.
    beantwoord
  • Ik reageer op je reacties van 18-10 en 19-10: decoratie op een witte sliblaag. Dan is het geen majolika decoratie. Zie Frank Hamer. Hou de zaken zuiver. Kleislib is niet hetzelfde als glazuur.
    Dit is mijn laatste reactie.
    beantwoord
  • Elke sinterslibkan je beschouwen als een ondermaats gebakken glazuur, of wist je dat nog niet? En ja, ik heb nu Hamer nagelezen en niks is in strijd wat ik hier geschreven heb. Ook mijn laatste reactie.
    beantwoord
  • oei, oei het was niet mijn bedoeling dat onze twee deskundigen zouden gaan bakkeleien over het begrip majolica.Ik houd het maar bij wat er in de boeken van Carnegy en Osterman staat.En de tientallen recepten voor majolica glazuren....
    Wel ben ik blij met de tip van Lucien dat ik bij Colpaert terecht kan voor Ferrofrittes en ik ben het met Michel eens dat een slib niet hetzelfde is als een glazuur.
    Dat een sinterslib daartussen in zit is ook weer waar.
    Het gaat dus bij coperta blijkbaar om het versterken van de glans.
    Toch iets meer te weten gekomen.Waarvoor dank alle twee.
    LIA
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.