ALGEMEEN > Glazuur - problemen > belletjes in glazuur

Vanmiddag de oven geopend met een raar resultaat.
Bij het spuiten van de glazuur waren er al bobbeltjes te zien. Nu na het bakken zijn het glasbelletjes geworden.
Buitenkant prima. Is een steengoed glazuur met 45 minuten pendelen op 1240 graden.

Mijn vraag. Kan ik het opnieuw glazuren en verdwijnen de belletjes dan?
Zie foto's
Bijlagen:
gevraagd

11 antwoorden

  • ik zou het niet opnieuw glazuren. Misschien nog een keer stoken op bijv. 1200 graden. Temp. langzaam laten oplopen.
    Zo kunnen de belletjes langzaam uitsmelten.
    beantwoord
  • Hallo Marlene
    Ook de kleine luchtbelletjes?
    En niet hoger? Omdat het recept 1240 graden!aan geeft.
    Vast bedankt voor de tip
    Marjan
    beantwoord
  • Heel vervelend voor je om dit tegen te komen.
    Als er tijdens het spuiten van het glazuur bobbeltjes in de laag ontstaan kan het zijn dat er lucht uit de scherf komt en vervolgens niet door de natte glazuurlaag kan komen. Het helpt om deze bobbeltjes vóór het stoken plat te drukken.
    Er kan ook wat anders aan de hand zijn. Wanneer je de biscuitstook in de laatste 150 graden te snel heb gedaan kan er in de scherf nog koolstof zijn opgesloten. Deze kan er dan bij de glazuurstook, in de vorm van koolmonoxide of kooldioxide uit de scherf komen en door het glazuur willen breken.
    Een derde mogelijkheid betreft de opmerking van Marlene. Het kan zijn dat het glazuur meer tijd nodig heeft om goed uit te vloeien. Als bij een tragere herstook de blaasjes niet weggaan, of zelfs toenemen zijn die te wijten aan gas uit de scherf.
    Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Michel bedankt voor de duidelijke uitleg. De schaal staat alweer in de oven. Ik laat het resultaat weten.
    Ik wlde inderdaad de bobbelige glazuur glad strijken voor het bakken maar twijfelde. Morgen gaan we het zien. Altijd spannend om op maandag snel na je werk voor een kadootje (het openen van de oven) naar huis te snellen.
    beantwoord
  • Helaas het mocht niet zo zijn.
    Bij een tweede keer bakken in 10 uur naar 1200 graden hetzelfde resultaat.
    De schaal dus vernietigen?
    Als jd met je vingers zachtjes over de belletjes gaat knettert er lucht uit.
    Niets meer aan te doen?
    Of heeft iemand nog tips
    Zie foto
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Extra laagje aanbrengen en opnieuw naar 1200°C. Zit er B²O³ in het recept ?
    beantwoord
  • Hallo Lucien de redder in nood.
    Je vraag moest ik even opzoeken.
    Het is boortrioxide? Klopt dat.
    Ik zal je het recept even geven.
    Lithium carbonaat 3
    Strontium carbonaat 10
    Fritte 3310 10
    Kaolin 12
    Kwarts 15

    Koper carbonaat 1

    Ik kan je echt niet vertellen of er B2O3 in zit zo kundig ben ik niet

    Marjan
    beantwoord
  • Fritte Ferro 3310 bevat een weinig Booroxide ( B²O³ ), maar niet zoveel om zorgen over te maken. 2% Bentoniet toevoegen kan helpen en dit op de oude laag glazuur aanbrengen. Stoken met oven-verluchting open.

    digitalfire.com/.../ferro_frit_3110_349.html
    beantwoord
  • PS: Niet hoger stoken dan 1200°C. Indien het probleem zich alsnog voordoet, Lithium weglaten.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien
    Ik neem aan de bentoniet bij het recept toevoegen.
    Dit ga ik zeker proberen.
    Wordt vervolgd
    Zal wel even duren maar ik laat het weten.
    Marjan
    beantwoord
  • Daar ben ik weer met de resultaten.
    Lucien jouw advies opgevolgd en bentoniet toegevoegd.
    Was een beetje op de gok omdat ik de glazuur al vloeibaar had en bijna geen fritte
    3310 meer heb.
    Oom een ander schaaltje (proef met schellak) en een kopje alsnog met de glazuur gedaan.
    Kopje heeft prachtige diepe krakels (zie foto). Kleine schaal ook prachtig op twee kleine luchtbellen na. Schellak proefje is grappig zichtbaar.
    Helaas is de grote schaal na nu 3 keer bakken beter maar nog vol meer georganiseerde bellen. Ik had hem opnieuw geglazuurd.
    Al met al wijzer geworden.
    Bedankt allemaal.
    .
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.