ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > verhouding pigment:medium voor opglazuur

Beste keramiekliefhebbers,

Met oplgazuur wil ik ca. 30 borden beschilderen in tinten blauw.
Deze kleuren wil ik verkrijgen door het mengen van blauwe en witte verf.

Ik schat dat ik ongeveer 400 ml verf hiervoor nodig heb.
Mijn vraag is nu: hoeveel pigment heb ik nodig, als ik 400 ml medium voor opglazuur bestel?

Alvast veel dank voor uw reactie.

5 antwoorden

  • Geen goed idee. Beter kant en klaar onglaze kopen.
    beantwoord
  • Waarom heeft kant en klaar opglazuur/onglaze uw voorkeur? Ik heb dit nog niet kunnen vinden online.
    beantwoord
  • Omdat onglaze bestaat uit twee elementen: een zeer laagbakkende fritte en een pigment. Deze worden zeer fijn vermalen en ik vrees dat jij niet beschikt over dit gereedschap. Het smeltpunt ligt tussen 700°C en 800°C. Elke kleur heeft dan nog zijn eigen fritte om tot de gewenste kleur te komen.
    beantwoord
  • Bedoel je soms china painting, dwz schilderen op kant en klare, geglazuurde en afgestookte borden? In dat geval zou je contact kunnen opnemen met Held of Harrogate (even googlen). Experts in china painting, versturen hun producten over de hele wereld en altijd zeer hulpvaardig. Ik heb ook servies (ingekocht fine bone china) beschilderd met opglazuur en maakte zelf de verf aan van poeder en water-based medium. Mijn ervaring is dat je maar heel weinig verf nodig hebt want de poeders zijn sterk geconcentreerd. Met een mespuntje poeder en paar druppeltjes medium kom je een heel eind - tenzij je het hele oppervlak in de verf gaat zetten, natuurlijk.
    of heb ik weer eens de plank totaal misgeslagen?
    beantwoord
  • Maria, dat is correct. Enkel nog prijs + verzending vergelijken met uw huidige leverancier keramiekbenodigdheden.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.