ALGEMEEN > Ovens > Spiralen in oven weer stuk..

Hallo forumleden, graag zou ik een paar vragen aan jullie voorleggen. Voor de tweede maal in 5,5 jaar zijn mijn spiralen in mijn oven stuk. Mijn oven, een 50L economy van keramikos, waren al na 2 jaar stuk. Ze zijn toen vervangen voor APM (?)spiralen die 'beter' zouden zijn. Nu na 3 jaar zijn deze spiralen ook weer stuk. De technicus van Keramikos heeft gezegd dat de spiralen van kleur waren veranderd en dat de onderste 4 spiralen ook bruin waren. Hij vroeg zich af wat ik in mijn oven stook. Volgens mij doe ik geen gekke dingen ermee, ik ben heel zuinig op mijn oventje, stook soms een paar keer achter elkaar als ik nieuw werk heb maar dan kan het zo maar weer 1,5 maand zijn dat ik helemaal niets stook. Ik vind het dus echt raar dat mijn spiralen nu weer stuk zijn, ik hoorde dat spiralen veel langer mee moeten gaan. Ik stook alleen steengoed en porselein en meestal met alleen met transparant glazuur. Ik had nu juist 2x een stook gedaan met 'niet standaard glazuur' maar volgens Keramikos kan dit niet van 2 stoken zijn. Zou het misschien te maken kunnen hebben met transfers die ik stook en dan niet de oven even openzet bij 100 graden? En dat dit op de spiralen slaat? Volgens keramikos gaan dampen via de stenen (poreus) naar buiten. Of misschien zet ik de oven wel te vol (moet volgens mij gewoon kunnen)? Nu overweeg ik een vergelijkbare oven te kopen maar dan van Rohde die ook een schoorsteentje heeft waarbij de dampen makkelijk kunnen ontsnappen. Maar ik ben ergens ook wel weer bang dat ik dezelfde problemen krijg omdat ik niet weet waar het op dit moment 'fout gaat' bij het stoken. Weet iemand wat er mis gaat bij mijn stook? (Overigens, als een oven 's nachts stookt en je komt de volgende (mid)dag op je atelier, is het dan nog noodzakelijk om eerst goed te ventileren? Ik heb er nooit zo bij stilgestaan omdat ik dacht dat de dampen wel al lang vervlogen zouden zijn.. Meestal zet ik de deur wel even open maar niet altijd omdat de oven anders heel snel afkoelt).

Alvast bedankt!

14 antwoorden

  • Burgie, ik heb zo'n vermoeden dat in dit type oven geen verluchtsgat aanwezig is. APM draad is zeer degelijk materiaal, echter, weerstanddraad moet voldoende zuurstof krijgen of deze gaat reduceren. In een goed verluchte oven zal deze weerstanddraad na enkele keren stoken grijs worden. Dit komt door een oxidatielaagje wat zich op de draad afzet. Indien er te weinig zuurstof aanwezig is door bv. een zeer volle lading, gaat deze beschermlaag verdwijnen en wordt deze opnieuw donkerkleurig. Dit heeft tot gevolg dat de draad dunner wordt en kan doorbranden. Wat je kan doen is in het deksel van de oven een gat boren van 2,5 cm. diameter. Reken dus niet op de poreusheid van de ovensteen. Bij bisquit-stook komt er heel wat water vrij en moet dan ook door deze steen, met gevolg dat de isolatiewaarde sterk afneemd gezien water een goede warmtegeleider is.
    beantwoord
  • Hoi Lucien, bedankt voor je reactie en de uitleg. Op jouw antwoord afgaande denk ik dan dat ik maar voor de nieuwe Rohde oven ga mét het schoorsteentje omdat dit dan ook een langere levensduur van spiralen betekent. Ik begreep ook dat de spiralen van Rohde ook weer dikker waren en nog 'beter' dan die in de oven van Keramikos zitten. Wel fijn om te horen dat ik in ieder geval geen dingen 'fout' doe. Ik kon het me al niet voorstellen, ben altijd uiterst voorzichtig met m'n oven en ben er ook heel zuinig op.

    Weet jij (of iemand anders) overigens hoe het zit met 'gevaarlijke' dampen die vrijkomen bij het stoken? Zijn die na een nacht stoken, voldoende vervlogen?
    beantwoord
  • Overigens waren de spiralen nog niet helemaal kapot, maar waren wel zodanig in kracht afgenomen dat de oven aan kracht verliest tijdens het stoken en hoge(re) temperaturen niet meer goed gehaald konden worden.
    beantwoord
  • Rohde is een zeer goede keuze. Mijn huidige favoriet trouwens. Ik snoep van de degelijke afwerking. :-)
    beantwoord
  • Ha Lucien, goed te horen dat Rohde bij jou favoriet is! :)
    beantwoord
  • Hoi Lucien, ik wilde iets kwijt over gevaarlijke dampen ... ieder klei en ieder glazuur is van anders qua samenstelling. Eentje is erger dan die ander. Bijvoorbeeld, het is ook niet slim met de oven in een kamer te zijn onder stoken, en wel goed ventileren. Eerlijk gezegd ik heb nog nooit een oven gezien zonder een gat :) voor de dampen dan ..... maar in ieder geval, als de oven TE vol is, kan ook geen probleem zijn ... jij moet gewoon langer stoken .... wij doen ons werk stukken bakken, als de klei helemaal, echt helemaal droog is. Ook vanwege dat de oven langer mee gaat. Wij checken met een spiegel als er damp nog vrij komt .. als niet, daarna pas doen we de ove dicht .... (de duer dan).
    beantwoord
  • Ter ondersteuning van de opmerkingen van Lucien, het volgende: Wanneer de oven relatief vol is en slecht of niet geventileerd, zal de chemische aanslag op de spiralen sterker zijn. Het langzamer stoken verhelpt dat maar ten dele.
    De vrijkomende gassen zijn wat anders dan de stoom bij het droogstoken. Daar hebben spiralen geen last van.
    beantwoord
  • Dat is zo. :-)
    En ja, er bestaan wel degelijk ( kleine ) ovens zonder verluchtingsgat, wat ik betreur.
    beantwoord
  • Eventjes paniek hier. Ik heb een hobbyoven van 60 liter gekocht, waar ik al een tijdje mee werk. Niets van openingen. Toe is toe. Omdat ik ook papierporselein bak had Anima Roos mij aangeraden tot 400 gr onder het deksel een heel dun plaatje te schuiven. Dit doe ik dan ook. De oven bakt tot 1260gr. Het gleufje dat ontstaat is maar hoogstens 2mm, dikker werkt het contact niet meer.
    Moet ik mij nu zorgen maken.
    beantwoord
  • Hi Beatrice, ik heb er niet zoveel verstand van, van ontluchtingsgaten in ovens. Mijn nieuwe oven heeft dit nu ook pas, dus ik ben nog aan het kijken hoe ik hier het beste mee kan werken. Mijn vorige oven was ook hermetisch afgesloten en ik heb er 5 jaar lang met plezier mee gewerkt, alleen vond ik dat mijn spiralen wat kort meegingen (resp. 2 jaar en 3 jaar). Van wat ik heb gelezen op internet en hier op het forum is dat hebben van ontluchtingsgaten in je oven, de levensduur van je spiralen kan verlengen. Aangezien jij ook als het ware ontlucht door het plaatje dat je onder het deksel schuift, lijkt dit me wel al helpen bij het ontsnappen van dampen en gassen.
    beantwoord
  • Dank je Burgie,
    Heeft iemand een idee hoe lang ik zo zou moeten verluchten, voor zover deze term van toepassing is op mijn systeem. Er werd mij gezegd tot 400gr omdat dan het "papier" uit de papierklei verbrand zou zijn.
    En is dit systeem ook nuttig , nodig om een biscuitbak te doen.
    Zo goed op deze site van gedachten te kunnen wisselen, waarvoor heel veel dank.
    beantwoord
  • In de gebruiksaanwijzing van mijn oven staat dat ik het ontluchtingsgat dicht kan doen bij 550 - 600 graden. Dat bespaart een beetje energie en voorkomt dat er hitte naar boven straalt.
    Heb ook een klein oventje (~70 liter) dat gewoon open kan blijven.
    beantwoord
  • Mijn advies: Steeds het verluchtingsgat open laten, bij eerste tot laatste stook. Enkel sluiten op max. temp. reductiestook. Men spaart 0,0 energie door dit verluchtingsgat te sluiten. Tot 600°C komt er water vrij wat nog moleculair gebonden was. Indien er geen verluchting is, moet dit water via de wanden weg en zakt op dat ogenblik deels de isolatiewaarde. Ook de spiralen hebbeneronder te lijden. Niet alle gebruiksaanwijzingen deugen. Indien er geen verluchtingsgat in het deksel zit, maak er een, wat zeer eenvoudig te klaren is.
    beantwoord
  • Hallo allen,
    Toch nog een vraag over de verluchting, zoals Lucien dat zo mooi noemt. Als ik mijn oven aan heb en het geheel donker is, zie je de rode gloed tussen de deksel en de oven. Is dit ook een verluchting. Overigens heb ik wel een gat in de oven met daarvoor een mooi schuifplaatje.

    Dus, Lucien, altijd dit gat open zetten? Of is de te ziene gloed tussen deksel en oven ook voldoende.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.