ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Relief verdwijnt onder 3 x aanbrengen kwastglazuur

Ik ben nieuw op dit forum, maar lees het al een jaar en heb er al enorm veel van geleerd. Ik heb een vraag over de afwerking van structuur. Ik maak aardewerk kommen met een organische, schorsachtige buitenkant en ik gebruik kwastglazuur omdat ik niet zo gauw weet of ik nog iets anders kan gebruiken. Het kwastglazuur moet vaak 3 keer worden aangebracht en dan is de structuur zo goed als verstopt onder een mooie laag glans. Het glazuur verdunnen helpt niet echt, omdat het dan wegtrekt en alleen op de diepe delen blijft zitten. En dunner opbrengen zorgt voor schrale plekken. Kan ik nog op een andere manier kleur geven aan aardewerk? De kommen zouden natuurlijk het mooiste zijn in steengoed met oxydes, maar ik heb gewoon een aardewerk oventje. Welke afwerking kan wel dun op aardewerk aangebracht worden?
gevraagd

5 antwoorden

  • Sinterengobes op een schorsachtige ondergrond zijn mooi als je ze hier en daar wat wegpoetst. Hier moet je gewoon wat handigheid in krijgen.

    En, zoals Lucien al schreef, zijn er heel veel mogelijkheden. Gewoon veel proberen en accepteren dat er af en toe iets niet lukt.
    beantwoord
  • Oxides kunnen ook geestookt worden op aardewerktemperatuur.
    Je kan ook gebruik maken van sinterengobes. Ik neem aan dat hier op het forum daar wel het een en ander over geschreven is.
    beantwoord
  • Ina, de mogelijkheden zijn eindeloos. Daarom adviseer ik dit ( goedkoop en zeer degelijk ) boek aan te schaffen:

    www.standaardboekhandel.be/.../professionele-keramiektechnieken
    beantwoord
  • Bedankt Marlene, ik ga dat opzoeken! Ik weet zeker dat sinterengobes beschreven zijn. Maar als je niet weet of je dat kunt gebruiken dan leest het toch anders :). En Lucien ook bedankt. Ik heb wel een redelijk aantal boeken, maar volgens mij allemaal voor de "hobby potter". Dus een goede tip was welkom. Ga dit boek meteen bestellen.
    beantwoord
  • Waarom zou je niet op aardewerk temp met oxyde kunnen werken en dan een mat of glanzend transparant glazuur erover aanbrengen als dat nog nodig is?
    Juist omdat de oppervlakte ruw is komt de oxyde mooi uit als het in diepere delen blijft zitten en op de oppervlakte weg gesponst wordt zodat je al wat kleurverschil krijgt.Je kan dan ook nog als 2e dunne laag wat glazuur sponsen of kwasten om het wat spannender te maken.....
    Is maar een idee!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.