ALGEMEEN > Glazuur - kwastglazuur > wat is het kleurresultaat van aardewerk goudglans, kopergoudglans en gold bronze glazuren?

Wie heeft er ervaring met aardewerk kwastglazuren 'gold bronze'(terra color)en van Botz; 'gloria glans', 'goud glanzend', 'kopergoudglans'en 'zwart goud glans'. De nrs zijn resp FE 5116, 9545,9541,9576 en 9575.Ik zou graag willen weten hoe de kleuren in 't echt zijn, want op ieder plaatje zijn ze anders.Wordt 't goud-bruin gemeleerd of heel donker, bijna zwart , of roodachtig-zwart met donkerbruin.of wat dan ook...moet je het dik aanbrengen?Alvast bedankt!Carla.
gevraagd

9 antwoorden

  • Beste Carla. Ik zou zelf proefjes maken. Elke oven en elke handeling, zoals dikte van het opsmeren, bepaalt de uiteindelijke kleur van je glazuur. De opgegeven kleur is bij benadering, zoals je zelf al opmerkt dat ieder plaatje er iets anders uitziet. Succes!
    beantwoord
  • Er bestaat ook een "goud" van de Spectrum. Dit is ook zeer afhankelijk van hoe dik je het er op brengt. Is tevens ook afhankelijk van de kleur van de klei, en ook afhankelijk van wat je verder nog in je oven hebt.... Contactbrand.
    Een goedkopere oplossing kun je bij Keramik Kraft in Duitsland verkrijgen. Dit wordt verkocht per kilo, en kunnen ook met de kwast opbrengen. Is in verschillende kleuren verkrijgbaar. Kan zo niet op de naam komen....
    Mocht je daar voor interesse hebben, dan zoek ik het voor je op!
    beantwoord
  • Heb zojuist op de site gekeken van Keramik Kraft in Duitsland. Ik bedoel de Redox glazuren. Dit is vele malen goedkoper dan de kant en klare Spectrum of Botz glazuren. Je kunt het natuurlijk ook aanmaken met Pehatine. Ik heb het overigens gewoon aangemaakt met water en je ziet geen strepen als je het drie keer aanbrengt.
    beantwoord
  • Beste Carla,

    Ik heb vorig jaar een beeldje geglazuurd met "Goldglasur" 9541 van Botz...2 lagen aangebracht en gestookt op 1020 graden. Mij hadden ze verteld dat dit de perfecte temperatuur is om een mooie "goudkleur" te krijgen. Als je hoger stookt zou het donkerder worden ;) Zal enkele foto's meesturen. Alvast veel succes.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Dank jullie wel voor je reactie, heel handig!Leuk om die foto's van die poezen te zien, geeft een goed idee van het glazuur. Verder probeer ik meer informatie te krijgen over die redox glazuren.De kleur 'sahara'lijkkt me mooi, maar die is niet verkrijgbaar. De 'koperrode vind ik te rood. Maar ze hebben niet zo veel keus, geloof ik.Ik moet dus nog een glazuur uitkiezen.... Groetjes, Carla.
    beantwoord
  • Hallo Carla,

    De koperrode is juist de aanrader!! Evenals de messing en de lichtste van allen, die schelpkleur.

    Groeten Ginie
    beantwoord
  • Hoi Ginie,Dit is de 1e keer dat ik op een forum zit, en ik vind 't wel heel erg leuk dat je op deze manier met elkaar in contact kunt komen.Op welke temp stook jij die redox glazuren? Ze hebbeb een groot bereik,hè?Groetjes, Carla.
    beantwoord
  • Hoi Carla,

    Ik stook op 1200 graden.
    Weet niet of ik nog wat poederglazuur heb staan, want ik zit op dit moment bij mijn dochter in Maleisië, kom de 29e november a.s. terug.
    Als ik nog poederglazuur heb, kan ik je wel iets opsturen zodat je zelf deze kunt testen op jou eigen temperatuur. Het zou zonde zijn als je een kilo koopt en het bevalt je niet.
    Hoor nog van je,


    Groeten Ginie
    beantwoord
  • Hoi Ginie, Dat zou super zijn!Is 't daar lekker warm?Mijn e-mail-adres is: carlagds@hotmail.nl Groetjes, Carla.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.