ALGEMEEN > Glazuur - problemen > grote bobbels in glazuur.

hallo,
ik weet niet zeker of ik mijn probleem hier moet plaatsen of in het kopje "stoken"

Vanochtend opende ik de oven en kwam er een terugkerend probleem uit de oven.

Ik krijg namelijk hele grote bellen in mijn producten.

dit gebeurd nadat ik de vazen opnieuw in een glazuur stook doe ( vaak zijn niet alle plekken bedekt dus gaat hij er opnieuw in) hoe is dit tegen te gaan?



gevraagd

13 antwoorden

  • Kun je er een foto van maken en hier laten zien?
    beantwoord
  • oh wat suf! ik dacht dat ik die al had toegevoegd!
    Bijlagen:
    beantwoord
  • - Op welke temperatuur stook je bisquit ?
    - Wat voor glazuur heb je gebruikt en wat is het aangegeven stooktraject ? ( max. temp. )
    - In hoeveel tijd heb je gestookt.
    - Is er voldoende ontluchting in je oven ?
    beantwoord
  • Hoi Lucien. ik heb hem bisquit op 980 gestookt. daarna gewoon een glazuur er over gedaan die voor steengoed is bedoeld. deze opnieuw gestookt naar 1220 graden. toen kwam hij er goed uit..
    daarna hebben we hem weer opgewarmd tot 100 graden om hem zo op vergeten plekjes nog wat aan te kunnen stippen.
    toen weer opnieuw gestookt op 1220 en nu is dit het resultaat.
    en ja we hebben zeker genoeg ontluchting in de oven.

    daarbij heb ik een langzame glazuur stook gedaan met een afbouw
    beantwoord
  • Het ziet er uit als opblazen van de scherf. Dat zou veroorzaakt kunnen worden door een te snelle biscuitstook. Vooral tussen 800 en 960 graden langzamer stoken met goede ontluchting. De koolstof uit de klei moet kunnen worden omgezet in kooldioxide en deze moet de scherf (en de oven)kunnen verlaten.
    Het kan in dit verband ook helpen om de wand van het object bovendien ook nog dunner uit te voeren.
    beantwoord
  • Jelke, wat voor klei heb je gebruikt? Wat is de bovengrens temp. van deze klei ? Opblazen van de scherf zoals Michel denkt zou best kunnen, maar dit heb je ook als je over de bovengrens van de klei gaat stoken.
    beantwoord
  • Ik heb recent gelijk verschijnsel gezien bij het testen van mijn gasoven, ca. 60°C boven de max temp. van de klei uitgekomen in bepaalde delen van de oven. De klei (creaton254 geloof ik) gaat dan bellen blazen, nog heter en de klei smelt/desintegreert.
    beantwoord
  • Yep, dat bedoel ik.
    beantwoord
  • Hoi bedankt voor de reacties, ik heb even al weer een tijdje niet op het forum kunnen kijken.

    wij gebruiken de SVSZ steengoed gietkleipoeder.

    ook hebben we een heel traag biscuit programma om er zeker van te zijn dat al het vocht er eerst rustig uit kan..

    daarnaast is het zo dat de biscuit stook en de glazuur stook dus eigenlijk altijd goed gaan... het gaat dus pas mis als we hem voor de derde keer stoken op de zelfde temperatuur als de glazuurstook.

    daarbij kan de rand niet dunner... de scherf is 2 mm dik... we hebben expres geen gietmal gemaakt omdat we dan een veel dikke wand krijgen en op deze manier hebben we een ultra ligt product dat er heel zwaar uitziet.

    beantwoord
  • de max temp is trouwen 1280 graden ( dit halen we dus niet met onze 1220 graden).

    sorry dat ik zo lastig ben haha!
    maar het is werk voor een ontwerper en we krijgen het steeds net niet helemaal goed en tijd begint een beetje te dringen haha.
    beantwoord
  • Jelke, klei is een natuurproduct en kan wel eens afwijken betreft temperatuur. Men kan deze samenstelling steeds bijstellen in de productie, maar er kan steeds in deze lijn wat mis gaan. Er worden daarvoor regelmatig stalen genomen en onderzocht, maar daar kan men wel eens in bezuinigen.
    Temperatuur is niet de enige factor. Ook tijd speelt een grote rol ( en de atmosfeer: redu. of oxid.). Gezien dit zich enkel voordoet bij herhaaldelijk hetzelfde stuk stoken haal je deze bovengrens-temp. naar omlaag, vooral bij zeer dunne scherf en ontstaat hierdoor een vroegtijdige sintering, wat deze blazen tot gevolg heeft. Vergelijk het met het bakken van een huishoudbrood en een stokbroodje op dezelfde temp.+ tijd. Ofwel is het huishoudbrood in de kern nog niet gaar ofwel is het stokbroodje overbakken.
    beantwoord
  • Hoi Lucien! dat klink inderdaad heeeeeeel erg logisch.
    ik ga er wat mee doen! heel erg bedankt!
    beantwoord
  • Hai Jelke,
    Heb je het aan Jeanine gevraagd? Het lijkt me dat zij daar wel zicht op moet hebben. Ik heb wel een aantal suggesties om dit probleem te voorkomen. Kom anders maar een keer langs in ons atelier.
    Met groet www.michelkuipers.nl (oud
    vakdocent van Jeanine).
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.