ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > SCM term in glazuur

hallo,
Ik kijk regelmatig op pinterest en kom vaak de term SCM tegen.
Is dit een soort onderlaag/bovenlaag om glazuur een bepaald effect te laten krijgen.
Ik zie namelijk dat het objecten laat zien die allemaal lopende en veel glazuur kleuren door elkaar hebben.
SCM
gevraagd

9 antwoorden

  • SCM : subcarrier multiplexing ( glazuren )

    In princiepe zij het verschillende glazuren die over elkaar heen gebracht worden, elk met een verschillende viskositeit en/of klein verschil in smeldbaarheid.
    cone6pots.ning.com/.../the-companion-glazes
    beantwoord
  • Of strontium crystal magic, soort onderglazuur.
    beantwoord
  • Lucien en Eric, hartelijk dank voor jullie antwoord.
    Ik had al zo een idee.
    Nu ga ik de website bestuderen en eens wat proberen.
    Ik hou jullie op de hoogte

    Marjan
    beantwoord
  • Beste Lucien en Eric,
    Ik heb de website doorgelezen en heb ook twee recepten gevonden.
    Mijn Engels is echter niet super goed. Begrijp ik het goed dat deze recepten direct gebruikt kunnen worden? Of is het ook mogelijk deze recepten (met ieder hun eigen effect) ook over bestaande glazuren heen gespoten kunnen worden?
    Misschien een domme vraag maar toch....




    Marjan
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Marjan, misschien ga ik je nu een dom antwoord geven:-) :
    Ik denk dat dit best kan lukken. Alles hangt af van de viscositeit en het smelttraject van beide glazuren.
    Als het eerste glazuur meer visceus is dan het tweede glazuur wat je er over brengt, gaat dit afdruipen, wat op zich een leuk artdeco- stijl glazuur geeft. Indien het tweede glazuur meer visceus is dan het onderliggend, gaat dit afdruipen, wat weer een ander effect zal geven. Zijn ze op dit vlak aan elkaar gewaagd, kan men een ' schifting glazuur ' verwachten. Er zit maar één ding op : meervoudige testen maken, ook met kleine temp. verschillen.
    beantwoord
  • Ha ha heerlijk, uiteindelijk gaat het erom dat je het eerst probeert. En ik ben al zo een ongeduldig type.... Vandaar dat keramiek voor mij zo goed is, geduld geduld en dan de verrassing!

    Ik ga wat leuke vormen draaien en aan de slag.
    Kan even duren maar ga jullie het resultaat laten zien.
    Bedankt voor je positieve input Lucien.
    Marjan
    beantwoord
  • In jouw bijlage staat dat de scm het onderliggend glazuur is en dat er andere glazuren overheen worden gespoten.
    Testen is inderdaad the way to go ;-)
    beantwoord
  • Hallo Lucien en Eric,
    Daar ben ik weer.
    Ik heb het eerste recept van SCM gemaakt en als eerste laag op een biscuit scherf gebruikt.
    Daar over heen een twee tal glazuren (samenstelling moet ik even opzoeken).
    Wat mij in eerste instantie op viel is dat de glazuur niet ging 'lopen' wat ik wel had verwacht.
    Nu heb jij Lucien aangegeven dat dit ook af hangt van de viscositeit van het glazuur.
    Moet deze nou juist hoog of laag zijn.
    Als ik e.e.a. erover op het internet lees is dit het volgende:

    De stabilisator, over het algemeen aluminiumoxide, zorgt voor een hoge viscositeit (= dik vloeibaar), zodat zodra het glazuur gesmolten is het niet van het oppervlakte afstroom....

    Of haal ik nu dingen vreselijk door elkaar....

    groetjes marjan. Ik zal een foto bijvoegen deze week

    beantwoord
  • Dat is correct Marjan.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.