ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Zoutglazuur

Kan ik ieder glazuur wat je bakt op 1240 graden in de zoutoven gebruiken .
Of moet ik ergnes specifiek opletten??
gevraagd

10 antwoorden

  • Kan allemaal.
    beantwoord
  • Als je behoorlijk zout gebruikt, zullen veel glazuren de neiging hebben te gaan lopen. Ook zullen ze soms een ander uiterlijk krijgen. Een tenmoku zal bij veel zout een honingkleurig uiterlijk geven, bijvoorbeeld. Als je niet wilt dat er teveel gelopen en gedropen wordt, zou ik slips gebruiken.
    Ook kegels zijn minder betrouwbaar bij het gebruik van zout: ze smelten makkelijker.
    beantwoord
  • Zou ook graag eens met zoutstoken willen experimenteren.
    Is er iemand in het Oosten van het land die een zoutoven heeft?
    beantwoord
  • Eens met Bert. Juist omschreven.
    beantwoord
  • Dank voor jullie reactie, nog een vraag eraan gekoppeld.
    Bert en lucien schreven slib gebruiken, ga ik zeker doen!
    Dan ga ik ervan uit van slibs van oxide de mooiste resultaten geeft.
    Maar als ik de smeltmiddel/ stabilisator verhoudingen binnen een basis veranderd kan dit ook?
    En moet ik dan denken van 1:9 of nog minder? Groetjes Brigitte

    beantwoord
  • Brigitte, ik begrijp je vraag niet.
    (smeltmiddel/ stabilisator verhoudingen binnen een basis)??
    beantwoord
  • Ik ook niet. Slib is klei. Bij zoutglazuur gaat het niet om gewone sinterengobes van klei met oxide. Als je op mijn site kijkt, is het meeste zoutgeglazuurde werk met een slib van tweederde ball clay en eenderde Nephelien syeniet. Wat ook goede resultaten geeft zijn sommige hele droge glazuren, zoals een geel-bruine: k-veld 130, kaolien 560, krijt 280 en ijzeroxide 30. Blauw: albany slib 100, Nephelien 5 en cobaltoxyde 2. Let op: ik vind dat de beste resultaten pas rond de 1300 bereikt worden...
    beantwoord
  • Ik zit na 3 jaar Gouda nu in Gouda op de jaarcursus glazuurtechnieken.
    En heb net de segerformule geleerd en wat gewone glazuren op 1140 en 1240 gemaakt en dacht dat als ik een glazuur heb van 1240 Ik deze kan aanpassen door er bijv meer alumiinium? In te doen zodat hij minder uitsmelt. En deze dan goed zou zijn voor de zoutstook misschien een beetje Naief

    Maar eigenlijk zeggen jullie geen glazuur gebuiken maar een slib maken van ball clay en nepheline syenite en iets oxide afh welke kleur je wilt.
    Omdat het zout je glazuur wordt?

    Hoop dat we elkaar nu begrijpen? Bert prachtig werk trouwens op je site. En bedankt voor julli snelle reactie. Groetjes Brigitte
    beantwoord
  • Brigitte, je zal dan ook al weten dat zout een bron is voor Natriumoxide, wat een sterke alkali is en dus werkt als smelter. Je moet dus al een recept maken wat een aanmerkelijk hoger smeltpunt heeft. De combinatie ' Ball clay met Neph.syenite ' is een mogelijkheid. Het zout mag enkel het oppervlak van dit recept doen smelten en niet dit totale mengsel.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,dank voor je bericht. Tja dat is dus een instinker zo gefixeerd op aluminium en kwarts dat ik vergeet dat zout een natriumoxide is en dus een alkali. Dank voor je meedenken .
    Ik ga de combi gebruiken van ball clay en neph syetine en de voorbeelden van Bert zal in feb verslag uitbrengen of het gelukt is!, of niet?
    Nogmaals dank beide. Groetjes Brigitte

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.