ALGEMEEN > Klei - algemeen > hoe houd ik klei zacht terwijl ik meer dagen werk aan opbouw pot

Ik wil een grote pot opbouwen met rollen klei. Ik woon in een omgeving met erg droge lucht. Hoe zorg ik er voor het deel van de pot wat ik al gemaakt heb zo zacht blijft dat ik er verder aan kan werken de volgende dag
gevraagd

5 antwoorden

  • Goedemorgen, Hans. De methode die ik gebruik is, inpakken in plastic en wrijf het plastic tegen de KLEI aan. Eventueel licht inspuiten met een plantenspuit. Niet teveel, anders gaat er water in je werkstuk staan en dat wil je niet.
    beantwoord
  • Ahum .Dat klei met hoofdletters is geschreven, is zonder rede. Meer een voutje.
    beantwoord
  • Ik gebruik huishoudfolie omdat dit bijna vanzelf goed aansluit de vochtige klei.
    beantwoord
  • Ik gebruik meestal eerst een laagje plasticfolie, en daarna doe ik er nog een vuilniszak overheen als het werk bv een week wordt weggezet. Hoe meer laagjes, hoe minder snel je werk droogt.
    beantwoord
  • Beste Hans,
    Ben je inmiddels gevorderd met je pot?
    Ik bouw al mijn potvormen op met rollen.
    Ik werk in etappes, soms met grote tussenpozen en soms dag na dag of meerdere dagen.
    Het formaat is van belang wanneer het gaat om het drogen.
    Ik weet niet welke ervaring je hebt, maar wanneer ik opbouw is het belangrijk het draagvlak van de beoogde grootte in de gaten te houden.
    Misschien ten overvloede maar ik probeer kort zm. weer te geven hoe ik te werk ga.
    Uitgaande dat je werkt op een tafeldraaischijf.
    Bij de eerste aanzet leg ik hierop een houten plankje van ± 30-30 cm ,deze dient om je werkstuk gemakkelijk te verplaatsen tot de volgende aanzet. Op het plankje leg je als ondergrond een lapje katoen; het werkstuk plakt niet vast aan de ondergrond en tijdens het drogen neemt het vocht op van de
    bodem. Daarna vorm ik de bodem (uitrollen tussen 2 latjes en op katoen),op het katoen plaatsen en het opbouwen begint.
    Ik doe de eerste aanzet meestal tot ± 12/15 cm.
    Daarna neem ik een redelijk stevige plastic tas,en plaats daarin het werkstuk welke op het plankje blijft staan, persoonlijk laat ik het een uurtje open staan, daarna dek ik de bovenste 2 cm af met een iets vochtige reep katoen,knoop de bovenkant dicht (bandje), de bovenkant is dan perfect om de volgende dag verder te kunnen werken en de massa eronder droogt `langzaam`aan om de volgende massa te kunnen dragen.
    Blijft je werk te nat dan is doorwerken niet handig, de pot vervormd en de massa is te zwaar en kan inzakken.
    Je merkt gauw wanneer het onderste deel voldoende droog is om zonder het plankje verder te werken, het lapje katoen laat je zitten.
    Maar... wanneer je de hele pot zacht (wilt) moet houden om je scherf te bewerken (structuur aan te brengen) dan is een andere methode mogelijk.
    Er zijn veel foefjes en handigheidjes!
    Misschien is deze aanwijzing overbodig, ik las je vraag en wou toch even reageren.
    Over het drogen is op het forum wel meer informatie,zie trefwoord; Diversen > Drogen van werkstuk .

    Succes en vr groet,
    truus w.


    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.