ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > Wat is ' hoog alkalische fritte' ?

Ik wil zelf graag glazuur maken en kom het volgende recept tegen:
hoog alkalische fritte 75, Kaolien 10, kwarts 15. Nu begrijp ik dat een fritte een bewerkte oxide is, maar welke fritte moet ik gebruiken voor zo' n basisglazuur?

Is dit trouwens een goed basisrecept voor een stook op een lagere temperatuur. ( tot 1060?)
gevraagd

5 antwoorden

  • Jolande, ik dacht dit antwoord reeds op ' trefwoorden ' te vinden is.
    Een fritte is geen bewerkte oxide, maar een pakket van oxides die zijn samengesmolten en vermalen om volgende reden: - Om giftige oxides in te kapselen, - om wateroplosbare mineralen te binden met glasvormers, om oxides die vluchtig zijn op lage temperatuur vast te houden of mineralen samen te brengen die in natuurlijke bron niet voorkomen.
    Bij de base-vormende oxides, die grotendeels instaan voor de smelting, onderscheid men sterke alkalies ( HOOG alkalisch ) en aardalkalies.
    Een hoog alkalische fritte bevat in zijn base-groep een hoog gehalte Natrium-, Kalium- en Lithiumoxide in die mate dat dit niet uit natuurlijke bron wordt aangetroffen. In de cataloog van je leverancier zal je deze samenstellingen ( Segerformule ) aantreffen. Na²O - K²O - Li²O.
    beantwoord
  • Fritte 15.10 is hiervoor geschikt.
    beantwoord
  • Typische Hoog alkaline frittes:

    M&M 1233 : 0,4 Na²O - 0,3 K²O - 0,3 CaO - 0,03 Al²O³- 2,4 SiO²
    Degussa 90208 : 1 Na²O - 0,2 Al²O³ - 2,2 SiO²
    Degussa 90167 : 0,45 Na²O - 0,45 K²O - 0,1 CaO - 0,5 Al²O² - 1 B²O³ - 4 SiO²

    Let vooral op dat het aandeel Na²O , K²O , Li²O zo hoog mogelijk is.
    beantwoord
  • Ik bedoelde inderdaad wát ik moest hebben, niet wat het begrip op zich inhield. Juist omdat er meerdere frittes zijn, wilde ik graag weten welke ik kan gebruiken voor dit recept. Ik ga op zoek waar ik genoemde frittes kan verkrijgen. Dank jullie voor jullie antwoorden.
    Mocht iemand nog iets kunnen zeggen over het recept an sich, of suggesties hebben: ook die zijn welkom!
    beantwoord
  • Jolande, uw vraag was duidelijk. Eén van de door mij opgesomde frittes zijn hoog alkalisch. Indien je het begrip ' hoog alkalische fritte ' kende, zou je dit wél geweten hebben. De rest is uittesten welke fritte het best werkt.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.