ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > scheuren in keramiek na glazuurbrand.

Ik heb enige keren scheurtjes gekregen in een keramiekbeeld , die in de eerste stook gewoon heel gebleven was.
Pas na de glazuurstook ontstonden er scheurtjes,
Heeft iemand een idee hoe dit komt ?
gevraagd

8 antwoorden

  • Hoi Loeki,

    Ik heb dat zelf ook een keer gehad bij een gevelsteen; 1 keer biscuit en 1 keer glazuur, niets aan de hand. Na de 2e keer glazuur 3 grote scheuren. Ik denk in mijn geval, dat ik bij de 3e stook te snel in temperatuur omhoog ben gegaan. Ik weet niet of het bij jou scheuren in het glazuur betreft, scheuren in de scherf of allebei, maar een oorzaak kan zijn dat het glazuur niet op de scherf past, of dat je te snel hebt opgestookt.

    Ik hoop dat iemand anders nog een oorzaak weet.

    Groetjes,

    Karin
    beantwoord
  • Sneller gekoeld in een wat legere oven als de eerste keer?

    Groeten Rob
    beantwoord
  • Er is al ontelbare keren over scheuren geschreven, wat al aangeeft dat het een ingewikkeld probleem is met evenzoveel oorzaken.
    Soort klei, drogen, soort glazuur, combinatie glazuur klei, stook, afkoelen en ga zo maar door.
    Allereerst is het handig goed naar de scheur te kijken.
    Soms heb je daar een vergrootglas voor nodig.
    Door goed naar de scheur te kijken kun je vaak al veel oorzaken uitsluiten.
    Zit de scheur in het glazuur, in de klei, is de rand scherp of glad, recht of S-vormig.
    Als de rand glad is, is de scheur ontstaan op de heenreis, het glazuur is over de rand gevloeid. Is de rand scherp dan is de scheur ontstaan op de terugreis.
    Je kunt dan kijken naar het gedeelte van de stook tijdens koelen of tijdens de opstook.
    Is de scheur scherp, dan kan hij ontstaan zijn tijdens de biscuit stook of op de heenreis van de glazuur stook.
    Het kan zijn dat er wel degelijk haarscheuren in de biscuit zitten die je met het blote oog niet kunt zien en tijdens de glazuur stook verder scheuren.
    Ook kunnen ze ontstaan zijn omdat de glazuur stook sneller is gedaan dan de biscuit stook, maar vele redenen zijn denkbaar.
    Er zit ook verschil in glazuren. Sommige glazuren zijn”flexibeler” dan andere. (hoge en lage expansiecoëfficiënt).
    Wie volgt??
    beantwoord
  • Cor

    Al weer thuis en direct weer op de computer zie ik, maar even bij de les blijven graag. Sinds wanneer mag de glazuurstook niet sneller dan de biscuit stook.

    Groeten,Geo
    beantwoord
  • Als ik scheuren in mijn werk heb die ik niet kan verklaren sla ik het Potters dictionary van Frank Hamer er op na.
    Daarin staat erg veel goede informatie over zowat alle scheuren die in je werk kunnen voorkomen.( het is pas opnieuw uitgegeven)

    Een andere persoonlijke ervaring is dat een probleem met scheuren bij de glazuurbrand, het gevolg waren van een te snel droogproces. Bij de bisqyuit waren de scheurtjes alleen met vergrootglas te zien.
    Nadat ik het werk langzamer liet drogen was het probleem opgelost.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hoi Geo,

    Volgens mij - correct me if I'm wrong - gaat je werkstuk elke stook weer opnieuw door de kwartssprong, zowel bij het opstoken als bij het afkoelen. Ik stook zelf altijd met 100 graden/uur tot 600 graden, of het nu een biscuitstook is of een gladbrand. Dus ik stook de biscuit net zo langzaam als de glazuurstook.

    Groetjes,

    Karin
    beantwoord
  • Karin

    Over de kwartssprong hebben we in het verleden al een lijntje opgezet, tik het woord maar eens in in de zoekfunctie. Maar de biscuitstook en de glazuurstook hebben heel verschillende curves. Het probleem wat Loekie aangeeft, kan met van alles te maken hebben. Dus het is van belang om bij dit soort vragen veel meer gegevens te hebben over klei, stookmethode enz.

    Groeten,Geo
    beantwoord
  • Volgens mij is het bij de meeste scheuren zo dat het een kwestie is van zoeken bij de basis: de grondstof. De scheur zal daar ontstaan waar de zwakste plek zich bevindt. Die zwakke plek is (met grote kans) al ontstaan bij het bereiden van de klei. Grondstofje toegevoegd en niet goed doorgekneed; droge en natte klei door elkaar gebruikt; luchtbelletje; enz. Of bij het maken van het werkstuk kan er zoiets mis gaan. Dus nog voordat het ding de oven ooit heeft gezien. Te snel drogen en op de tocht staan van werkstukken is ook vaak een oorzaak. Behandelen alsof het je grootmoeder is, ze kunnen geen zuchtje verdragen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.