ALGEMEEN > Ovens > Waarvoor dient een thermokoppel?

Ik heb een Ve-Ka oven (zie foto).
Mijn vraag is hoe je de temperatuur kunt aflezen,
hoe heet die op dit moment is..
Of kun je alleen maar de oven instellen met de temperatuur waar je naar toe wilt stoken?

Ik heb ergens gelezen over een thermokoppel.
Kan ik met dat apparaatje de temperatuur aflezen die de oven op dat moment heeft.
(mijn oven heeft een gaatje aan de linker zijkant zonder klepje).
Bijlagen:
gevraagd

6 antwoorden

  • De thermokoppel is de staaf die de oven ingaat. Daar moet een pyrometer aan worden vastgemaakt die geijkt is op het soort thermokoppel(meestal platina-rhodium). Op de pyrometer kun je de temperatuur van de binnenkant van de oven aflezen. Deze kun je aanschaffen bij de keramiekhandel.
    Succes ermee
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Beste Minoesch. Een thermokoppel is een staaf waarin zich de sensor bevindt die de temperatuur meet (zie foto staaf). Aan deze staaf wordt een meetapparaat gekoppeld die de temperatuur uitleest, of je oven regelt (zie foto kastje). Aan de linkerzijde zit bij jou een gaatje? Dan zal deze voor je thermokoppel zijn. Hier schuif je hem in de oven.
    Dus de combinatie thermokoppel/regelapparaat zorgt ervoor dat je oven op de juiste snelheid naar de juiste temperatuur wordt geregeld. Vraag eens na bij Keramikos of een andere keramiekleverancier voor meer info. Een thermokoppel kost ongeveer 80 tot 140 euro, een regelapparaat heb je vanaf ongeveer 300 Euro. Succes!
    Bijlagen:
    beantwoord
  • de oven regelen zit er gewoon bij.. maar ik weet niet wanneer de 900 graden is bereikt bijvoorbeeld want daar staat die nu op ingesteld. slaat de oven dan uit? zou je zonder een thermokoppel ook gewoon kunnen stoken? of is het wel verstandiger om het aan te schaffen.
    beantwoord
  • Nee, zonder een thermokoppel kun je niet stoken. Die heb je nodig, het is de enigste manier dat de ovenregelaar aan de temperatuur kan komen. Kijk eens in de oven, zie je daar ergens iets uitsteken, uit de wand? Een bobbeltje of zo? Dat zou ook een thermokoppel kunnen zijn. Neem eens een foto, als je wil, en plaats deze eens hier?
    beantwoord
  • ja dat zit er! dan bedoel ik dat niet. Ik kan mijn temperatuur van mijn oven gewoon instellen en hij wordt ook gewoon warm. maar hoe weet ik op dit moment hoe heet mijn oven nu is? ik kan namelijk gewoon de tijd instellen en temperatuur en de snelheid en in die tijd gaat hij als het goed is naar de ingestelde temperatuur. maar nu weet ik niet hoe heet mijn oven op dit moment is. kan je daar iets voor kopen waardoor je het wel kunt weten (soort van thermometer).
    beantwoord
  • Prima toch, instellen en stoken. Voor het kopen van een thermokoppel kun je de daarvoor bestemde winkels benaderen. Winkels die keramische artikelen verkopen.
    Daar raad vragen kan ook. Via dit forum is het antwoord van Marcel denk ik al heel goed.

    Kijk eens op deze site onder

    http://www.klei.nl/wereld-van-klei/materialen

    Allemaal leveranciers .......
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.