ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > roderveld draaischijf

Mijn Roderveld draaischijf start soms niet,
bij wie kan ik dit laten nakijken,

3 antwoorden

  • Beste Yvonne,

    Je kan het proberen bij Westeneng Ovenbouw te Zwartebroek.

    Met hartelijke groet,

    Dick
    beantwoord
  • Dag Yvonne,

    Het lijkt er op dat je hetzelfde probleem hebt als mijn vrouw met haar Roderveld.
    Het is niet waarschijnlijk dat er iets met de motor zelf aan de hand is. Als je zelf niet technisch bent kun je wellicht iemand vragen om het voetpedaal na te kijken.
    Het pedaal bevat slechts een potmeter en een eenvoudig mechanisme om de beweging van het pedaal om te zetten in een draaibeweging.

    1. Hoe het pedaal te demonteren?
    De as van het pedaal werkt op hetzelfde principe als de zogenaamde horloge-asjes waarmee het bandje aan het horloge bevestigt wordt. Met een priem kun je op het uiteinde van het asje drukken waardoor het naar binnen schuift Met enig wrikken kun je nu het bovenste deel van de onderzijde schuiven en verwijderen. Het kost wat moeite.
    2. Een beetje techneut hoef ik nu niets meer uit te leggen omdat het binnenste voor zich spreekt.
    3. Ik verwacht dat vervanging van de potmeter (zo'n 2 euro) het probleem oplost.
    Ik weet niet precies meer wat de waarde van de potmeter was. Ik meen mij te herinneren dat het iets meer dan 5K Ohm was. Als dat zo is staat er een kleine 5 op.

    Uiteraard heb je een soldeerbout nodig om de potmeter te vervangen.
    Let op dat je bij de montage de kunststof hevel weer op dezelfde uitgangspositie op het tandwieltje plaatst. Zorg er ook voor dat de potmeter naar de, juiste, uiterste stand is gedraaid voordat de hevel op het tandwiel wordt gepositioneerd. Ik heb zelf voor de demontage even met mijn mobiel een paar fotootjes van het interieur gemaakt (heb ze helaas niet meer...). Je hebt dan ook een mooi steuntje mocht je vergeten zijn op welke contactpunten van de potmeter je de drie draden moet solderen.

    Heel veel succes, hoor graag of het gelukt is.
    Groetjes,
    Peter
    beantwoord
  • Een aantal leveranciers in pottenbakkersbenodigdheden, die draaischijven verkopen, hebben een eigen reparatiemogelijkheid of anders een reparatieadres.
    Adressen van leveranciers in pottenbakkersbenodigdheden zin je op onze website onder Handige adressen of klik op de link:
    http://www.klei.nl/wereld-van-klei/materialen
    Mvg
    KLEI, Yoka van Hattum
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.