ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > Verschillende frittes gekregen

Goedemiddag,

Na op mijn studie aan de kustacademie het keuzevak keramiek gevolgd te hebben enkele jaren geleden, ben ik nu opnieuw gestart!
Mijn man werkt op een middelbare school en heeft vanuit daar wat oude glazuren e.d. meegekregen die ze niet meer gebruiken.
Tussen deze glazuren zaten ook 4 zakken frittes. Nu heb ik hier geen ervaring mee, en van zoeken op google word ik helaas niet veel wijzer. Ik weet ondertussen dat frittes smeltpunt verlagend zijn etc. Maar niet wat het onderlinge verschil uitmaakt tussen de frittes. Wellicht dat iemand van het forum mij kan helpen?
Het gaat om de volgende frittes:
F3043 lood-boor
10.01 loodmonosilicaat
F14.51 alkali-boor-silicaat
01-1211 lood basilika

Met vriendelijke groet,

Carola
gevraagd

3 antwoorden

  • Zoek eens in deze lijst:

    http://digitalfire.com/4sight/material/frits.html

    ( lood-bi-slicaat )
    beantwoord
  • Goedendag Lucien,

    Bedankt voor je antwoord en de link!

    Ik kan de frittes waarover ik de vraag stelde inderdaad vinden in de link. Maar er staat nergens specifiek bij waar de fritte voor is en hoe deze gebruikt moet worden (% bijvoorbeeld)

    Zijn frittes dan middelen waarvan je echt de chemische achtergrond en toepasbaarheid moet weten voordat je ermee aan de slag kan?

    (mijn verwachting van fritte was eerder:
    bijvoorbeeld: mijn glazuur moet beter uitvloeien over het werkstuk, dus ik voeg 2%fritte nr.blabla toe aan mijn glazuur)
    Maar vooralsnog lijkt mijn verwachting niet exact overeen te komen met de vindingen op internet!? :-)
    beantwoord
  • Carola, Je hebt een verkeerd beeld van wat frittes zijn. De functie en gebruiksaanwijzing kan niet op een A4 samengebracht worden. Ofwel zoek je een naslagwerk hierover, ofwel klik je door naar de trefwoordenlijst ( linksboven ).
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.