ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > onbekende grondstoffen waarvoor dienen ze?

zo net voor Kerst toch nog even met de mij overgenomen glazuur grondstoffen bezig. Kom ik onderstaande, voor mij, onbekende grondstoffen tegen.
Weet iemand waarvoor ze dienen en wanneer je ze gebruikt en hoe? Het gaat om:
calcium fosfaat
calcium fluoride
barium sulfaat
kalium bi chromaat
ijzer chromaat
Quebracho
Ik ben zeer benieuwd naar de antwoorden.
Fijne feestdagen. In afwachting. Elly





gevraagd

10 antwoorden

  • Elly, deze zijn allen zeer geschikt voor rookstook. Op Youtube ga je er meerdere demo's over vinden.
    Dit zijn allen zouten. Jekan deze tussen het werk strooien of oplossen in water en mengen met zagemeel.
    beantwoord
  • Ijzerchromaat Fe2Cr2O3 is volgens mij een oxide, die ik vaak in glazuren gebruik.
    Chromiet, chroomijzererts. Verbinding van ijzer en chroom. het is dekkend en geeft een grijze kleur in glazuren (1%) daarna oplopend tot bruin (6%). Ook als onderglazuur te gebruiken, waarbij aan de randen van de decoratie verschillende kleurschakeringen kunnen ontstaan.
    Let op, het is een giftige stof,het dragen van een stofmasker en handschoenen wordt dringend aangeraden
    beantwoord
  • Quebracho werd vroeger gebruikt voor het logen van huiden en voor in gietklei (daar gebruik ik het nog steeds voor).
    beantwoord
  • Goedemorgen Sylvia en Michel. Fijn te weten wat ik met de ijzer chromaat kan doen, bedankt daarvoor.
    Michel hoe of in welke hoeveelheid moet ik de Quebracho in gietklei gebruiken? En heeft dat nog invloed op de hoeveelheid water wat toegevoegd moet worden? Groet Elly

    beantwoord
  • Deze vraag kan ik niet eenvoudig beantwoorden. Ik gebruik quebracho als gedeeltelijke vervanging van andere electrolieten. Blijf zelf maar de bekende electrolieten gebruiken omdat die overal te koop zijn en quebracho niet meer. Ik zou in jouw geval het spul gewoon wegdoen.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • beantwoord
  • Michel bedankt voor je advies. quebracho gaat de vuilnisbak in.

    Lucien, bedankt voor de link, kan ik zeker wat mee.

    een goed 2016 gewenst. Elly
    beantwoord
  • Is ijzer chromaat te gebruiken in een houtbrand door deze er alleen tussen de brandbare spullen die ik bij elk object inpak, zoals stro, koffieprut, koperoxide etc.???
    beantwoord
  • De kleurvormende zouten zijn beter werkzaam in een rookstook.
    beantwoord
  • Bedankt voor je snelle reactie Lucien.
    Nog een verdere vraag: is het beter als ik het ijzerchronaat eerst oplos in water?

    Groeten Ginie
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.