ALGEMEEN > Ovens > Kittec TC60 oven

Hallo, ik heb een Kittec TC60 bovenlader gekocht. Ik ben ermee aan het testen, dus de eerste droogstook is goed gelukt. Maar ik vraag mij af, ik heb verschillende ovenplaten (ronde), hoe ik opbouw, leg ik ruw te bakken stukken op de grond van de oven en gebruik ik onderaan eerst de grote en dan hoger de kleinere ovenplaat voor de circulatie van de lucht?
Ook zie ik onderaan een gat dat kan worden opengezet om zuurstof toe te laten, of is dit enkel om het afkoelen te bevorderen, of is dit om oxiderend te stoken en wanneer zet ik het dan open?

3 antwoorden

  • Hoi Liliane,

    Als je je ovenplaten gaat opbouwen, gebruik je bij ronde ovenplaten 3 ovensteunen, die je altijd recht boven elkaar moet opbouwen. Als je grotere en kleinere ovenplaten hebt, kan dat niet overal, maar praktisch gezien doe je dan de kleinste bovenaan, omdat je anders je steunen niet kwijt kunt. Ik zet eigenlijk nooit iets direct op de bodem van de oven, maar op een ovenplaat met de kleinste maat ovensteunen er onder (2 cm.). Dit doe je om de lucht de gelegenheid te geven ook onder die werkstukken door te gaan. Houd er bij het stoken rekening mee, dat de lucht bovenin de oven warmer wordt dan onderin de oven.

    Succes,

    Karin
    beantwoord
  • Bedankt voor het antwoord, vanavond ga ik ruwbakken, ik ben benieuwd, al heb ik het in de akademie al veel gedaan, het is toch altijd nieuw en spannend. Het is wel leuk dat ik nu dadelijk het resultaat onder dak heb, soms moest ik weken wachten. En daarna glazuurbakken, maar eerst nog triangels kopen dat de platen proper blijven.
    beantwoord
  • Ja, het is allemaal goed gelukt. De oven voelt wel heet aan aan de buitenkant na een nachtje stoken, ook de glazuurbak ging goed. Ik had de glazuren met de hand opgebracht, maar gespoten is wel mooier. Maar ik heb geen plaats om een spuitkabine te bouwen, zou wel met kartonnen een afgeschermde hoek kunnen maken, die ik dan kan opruimen, want zo veel zal ik het niet doen, en een masker opzetten natuurlijk, dus nu ga ik op zoek naar een gewone verfspuit, misschien eens gaan kijken in de gamma. Groetjes allemaal.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.