ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > vervangen cornish stone door Feldspath?

Ik heb mooi resultaat met het volgende recept:
cornish stone 28
kwarts 20
dolomiet 18
krijt 16
porseleinaarde 12
beenderas 4
tinoxide 2
op 1290
Kan hier in de buurt geen cornish stone krijgen maar in de catalogus staat dat je dat kan vervangen door Feldspath.
Ik ben een beetje bang dat te doen omdat ik 5 liter ineens wil aanmaken.
Kan iemand hierover iets zeggen misschien?
Alvast hartelijk dank,
Inez

6 antwoorden

  • Beste Inez,
    Je kunt cornish stone vervangen door natronveldspaat Formule van natronveldspaat is Na2O. Al2O3 6SiO2
    mol 524. In cornisch stone zit iets meer silicium, formule Na2O. Al2O3 8SiO2.Je zal iets meer kwarts moeten toevoegen Het beste kun je het oorspronkelijk recept herrekenen en eerst een proef maken voordat je 5 liter gaat aanmaken.
    beantwoord
  • Inez, je kan niet zomaar cornish stone ( china stone - Carolina stone - Cornwall stone ) niet zomaar door Kali- of Natriumveldspaat vervangen zonder de nodige risico. Niet elke Cornish stone is gelijk en hangt van de mijn af. Je weet dus al niet vanwaar de Cornish stone uit uw recept afkomstig is. Cornish stone bevat bv. Na²O ( 0,42 - 0,07 ), K²O ( 0,25 - 0,49 ), CaO ( 0,31 - 0,36 ) en nog wat MgO. Al²O³ ( 0,92 - 1,70 ) en SiO² ( 7,6 - 12 ). Als vervanger zou ik opteren voor Anorthoclaas (NaKO.Al²O³.6 SiO²) met een beetje Calc.Carbon. en wat extra Kwarts.
    beantwoord
  • Ik heb nog veel Cornish Stone in voorraad staan.
    beantwoord
  • Als ik dit zo lees toch maar proberen cornish stone te krijgen. Als het me hier niet lukt, kan ik dan even bij jou langs komen Michel voor 1 kg?
    Ik heb net je site even bezocht en ik kom in februari in de buurt.
    Ik neem dan tegen die tijd wel contact met je op via jouw site.
    Alle mensen hartelijk dank voor de altijd snelle reacties.
    Met groeten,
    Inez
    beantwoord
  • beantwoord
  • Is prima Inez. Met groet van Michel
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.