ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > Krijg ik deze scheuren nog mooi?

Ik heb dit beeldje gemaakt met bescuit lijm.. En daarna geschuurt en daarna geglazuurd. Maar toch blijft de barst zichbaar.. Hoe kan ik dit nu nog mooi krijgen? Of hoe kan ik het de volgende leer beter doen? (Zie foto)
Bijlagen:

5 antwoorden

  • Dit ziet er nogal dramatisch uit. Zo te zien zijn de scheuren ontstaan door een te snelle stook tijdens de kwartssprong (rond de 573 graden). Om dit enigszins behoorlijk te repareren zou ik geen keramische oplossing zoeken, maar de scheuren opvullen met tweecomponenten vulpasta en de naden vervolgens met verf bijkleuren. Een hoop en omslachtig werk, lijkt me. Is het niet eenvoudiger om het beeldje opnieuw te maken en het langzamer te stoken voor biscuit en glazuur?

    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Bedankt! Ik heb de scheur van te voren gemaakt en rustig gestookt .. Dus er zat bij de eerste stook denk ik een luchtbel.. En het glazuur hecht niet mooi op de vulling. Ik ga het toch proberen om te repareren. Opnieuw beginnen kan altijd nog.
    beantwoord
  • Van repareren lijkt me geen sprake, eerder restaureren.
    Eigenlijk is dat ook wat Michel aangeeft.
    Zelf zou ik dat proberen door de barst hol/verdiept te maken door schrapen of slijpen.
    Vervolgens vlak vullen met twee-componenten huisschilderplamuur en tenslotte afwerken met de passende kleur olieverf (bij voorkeur buiten om de perfecte kleur te kunnen zien en mengen).
    Ter bemoediging: het resultaat kan vrijwel onzichtbaar zijn...(dwz. de restauratie)!
    beantwoord
  • Ook mijn ervaring is dat biscuitlijm wel goed lijmt, maar dat het breukvlak vrijwel altijd te zien blijft. Omdat het glazuur niet pakt op de lijmresten. Advies van Frans lijkt me de beste optie. Succes
    beantwoord
  • drankje wel tjalda!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.