ALGEMEEN > Diversen > Taboes in de keramiekwereld

Dag lezer, bedankt alvast voor je tijd om de vraag te lezen. Ik schrijf voor KLEI keramiek magazine columns en nu wil ik (als er genoeg input is) het over het onderwerp taboes in de keramiekwereld hebben. Nu ben ik benieuwd welke er allemaal zijn. Als je er een weet weet, zou je die met mij willen delen door de vraag te beantwoorden? Het mogen taboes zijn op techniekgebied maar ook andere dingen. Graag ontvang ik jouw antwoord als je een taboe weet!
gevraagd

30 antwoorden

  • En iets wat al helemaal niet door de beugel kan, is natuurlijk het gebruik van acrylverf in plaats van glazuur, of een combinatie van die twee, ai ai.
    Nogmaals, ik benoem slechts een taboe dat ik tegen kom. haha.

    Hoe heerlijk was die geweldige internationale tentoonstelling Ceramix in Maastricht om te beleven. Een verademing. Scheuren in je werk, glazuurdruipers ? Geen probleem, slecht afgewerkt ? Ook niet. Tsja, de echte kunstenaar mag opeens wel alles wat god en kunstacademie verbied.
    beantwoord
  • Taboe: eten en kleien gaat niet samen? of bedoel je iets anders?
    beantwoord
  • Mogen het ook verdwenen taboes zijn?
    Zoals bijvoorbeeld het niet reageren door een vraagsteller op de welwillende bijdragen van andere forumbezoekers.
    Dit was ooit (misschien uit tijden van vóór het bestaan van internetforums) een taboe waaraan ik zeer gehecht was...
    Je vraag is interessant omdat veelal de indruk wordt gewekt dat we in een tijd leven waarin we afgerekend hebben met taboes.
    Of, met andere woorden: het taboe is taboe!
    beantwoord
  • Het angstvallig geheim houden van recepten, technieken en materialen. Bijvoorbeeld : Katharina Klug verwijderd zelfs de wikkel van het Ceraline krijtje op haar demo. http://www.katharina.klug-art.com/
    Belangrijker is wat je ermee doet dan met wat men het doet.
    beantwoord
  • Mooie antwoorden en vanuit heel verschillende kanten! Interessant. Ik zit ook te denken aan dingen als het klakkeloos namaken van iemands werk of bijvoorbeeld i.p.v glazuur een verfje als deklaag. Wie weet er nog meer?
    beantwoord
  • Op zich vind ik het inkleuren van keramiek met verf niet erg. Maar vermeld het dan. Het namaken van werk kan ook een leervorm zijn, verkopen hiervan vind ik dan eigenlijk weer niet kunnen. Mijn mening.
    beantwoord
  • Hallo,
    Wellicht een overbodige aanvulling op de vraag!
    Maar voor de duidelijkheid is het ook mogelijk dat er meer reacties loskomen.
    Hieronder genoteerd wat er wordt verstaan onder een taboe.

    ‘Een taboe is iets dat wordt beschouwd als ongepast om te gebruiken, te doen of over te spreken’.

    vr groet,truus w.
    beantwoord
  • Een taboe is bv, het gebruik van kant en klare glazuren. Dat doe je alleen als hobbykeramist. ;)
    beantwoord
  • Dus als je timmerman bent, dan zaag je ook je eigen hout uit bomen en smeed je je eigen spijkers. Zoals je merkt, ben ik het daar niet mee eens, Sorry. Ja, ik gebruik kant en klaar glazuur gecombineerd met eigen glazuur.
    beantwoord
  • Mooie aanvulling Marcel op mijn antwoord. Het verkopen van nagemaakt werk, inderdaad! En goed Trucs dat je de definitie nog even geeft. Door Els en Marcel wordt het mij ook duidelijk hoe persoonlijk (smaak of kundigheid)een taboe kan zijn. Wij mochten op de docentenopleiding bijvoorbeeld ook geen verf uit kant en klare tubes gebruiken, maar dat vind ik (mijn mening) ook onzin. Bovendien waren de basiskleuren waarmee je mengt ook niet zelf gemaakt.Mooie discussies
    beantwoord
  • Marcel, er staat een knipoog bij mijn genoemde taboe. Zelf gebruikt ik zowel kant en klare glazuren, als oxides en een mengelmoesje van alles wat voor handen is. Dus ik ben het er ook niet mee eens. Ik benoemde slechts een taboe, zoals gevraagd. ;)
    beantwoord
  • Hey Els. Ben ik er mooi ingetrapt :-)
    beantwoord
  • De taboe die ik nog wel eens tegenkom is dat je geen werk mag verkopen als je geen opleiding daarin heb gehad. Toen ik dit voor het eerst hoorde, stond ik wel even verbaast te kijken! Dus als je een autodidact ben, ben je mooi de ---- (censuur).
    beantwoord
  • Dank je, Mechtild.
    beantwoord
  • de taboe die Marcel noemt... van niet mogen verkopen als je geen opleiding hebt gehad, vind ik echt onzin (net als Marcel zelf, denk ik). Een opleiding is geen garantie voor goed werk en het omgekeerde is ook waar. Denk dat dat 'taboe' is verzonnen door mensen die een opleiding hebben gehad en zichzelf per definitie beter vinden dan mensen die geen opleiding hebben gehad ;)
    beantwoord
  • Karin, Ik deel jouw mening, het deed me denken aan rangorde in de keramiekwereld en deze bestrijden we toch juist?
    Op z`n minst gaan we deze te lijf met een kwinkslag.☺

    groet, truus w.
    beantwoord
  • thanx Truus.... we gaan ten strijde hahaha
    beantwoord
  • Amen,Truus en Karin. Belachelijk gewoon!
    beantwoord
  • :) Marcel
    beantwoord
  • Opleiding of niet, het blijft natuurlijk gewoon een kwestie van kwaliteit.
    Dat geldt voor ambachtelijke deskundigheid én artistieke inhoud.
    Wat dat betreft, en wellicht ook het beoordelen van e.e.a. heeft de vakman (-vrouw) natuurlijk wel een voorsprong.
    Met het wegvallen van artistieke tradities en conventies is het er allemaal niet veel transparanter op geworden!
    Autodidact wil zeggen dat je je eigen leermeester bent.
    In veel gevallen staat dat ook wel voor (enige) arrogantie.
    Niet iedereen leert veel van zichzelf.
    En (artistieke) bescheidenheid is toch nog geen taboe, hoop ik?
    beantwoord
  • @ Frans,ik ben het eens met je stelling wat betreft de 5 bovenste zinnen.
    Ik ben autodidact, en als zodanig bezig met klei en de arrogantie is bij mij ver te zoeken.
    Zo die al te vinden is!!
    Wel ben ik blij dat ik door veel tijd te besteden aan kennis vergaren, m.n op het forum, goed uit de voeten kan met deze hobby.
    Ik voel zeker bescheidenheid t.o.v. de `groteren`,maar ook ik draag m`n steentje bij.
    Wat is hier eigenlijk het taboe?
    vr. groet, truus w.
    beantwoord
  • Truus, het is eigenijk het vervolg op de taboe dat iemand die geen opleiding heeft gehad, niet mag verkopen. Ikzelf ben ook autodidact, niet omdat ik arrogant (gniff) ben, maar omdat ik het geld niet heb om een opleiding te betalen.
    beantwoord
  • Nou, Marcel, als iemand belangstelling heeft, gewoon verkopen hoor,het is dan immers al een blijk van erkenning.
    En dan ben je beslist trots op het autodidact zijn en dat is soms wel een taboe om toe te geven!!
    Succes hoor, tìs en blijft een leuke hobby, nietwaar?
    gr,truus w.
    beantwoord
  • Een leuke vergelijking is misschien wel dit voorbeeld Marcel en Truus: iemand koop jouw werk niet om jou (als persoon), maar wel omdat hij/zij het goed vindt staan in zijn huis/tuin etc. Wie de maker is boeit als eerste de koper niet zoveel. Een ander voorbeeld is ook: Picasso werd toch ook niet eerst gevraagd of hij wel een opleiding had gehad met zijn scheven ogen ;)
    beantwoord
  • Zo is het maar net Mechtild. Een leuk vergelijk.
    gr truus w.
    beantwoord
  • Weer helemaal met je eens, Truus. Juist, Mechtild, helemaal kloppend.

    Zo kom ik op nog een taboe: iets mooi MOETEN vinden omdat een beroemde kunstenaar het heeft gemaakt. Als je het niet mooi vind, dan heb je het niet begrepen. Zo snap ik niets van Karel Appel.
    beantwoord
  • Iedereen bedankt voor jullie input. Inmiddels heb ik de column geschreven en jullie input er in meegenomen. Het komt Im het meinummer van KLEI Keramiek Magazine. Fijn weekend.
    beantwoord
  • Mechtild,
    Bij mijn weten heeft Picasso wel degelijk een opleiding gehad, maar raakte hiermee in conflict.
    Bovendien is hij niet begonnen met "scheve ogen" maar is hier in de loop van zijn ontwikkeling toe gekomen. Hier blijkt weer dat serieus omgaan met kennis op alle fronten nodig blijft of je nu amateur bent of prof!
    beantwoord
  • Zo en nu lekker KLEIEN.
    beantwoord
  • Oeps dat mag ik natuurlijk niet zeggen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.