ALGEMEEN > Techniek > foto's op keramiek/porselein

Hallo iedereen,
Een eenvoudige techniek om een fotokopie van een foto op keramiek over te brengen is gebruik te maken van het overtrek papier Saral.Onderstaand portret heb ik geschilderd op een gekocht bord bij blokker met porseleinverf.

Rob
Bijlagen:

36 antwoorden

  • Wat ontzettend leuk.
    Is dat Saral overtrek-papier anders, dan gewoon carbon
    velletjes?
    Ik ken Saral-papier niet.
    Wat kan ik hier van verwachten?
    Bij het zien van dit bord, moest ik aan mijn collega denken.
    Die kan gezichten natekenen alsof het een foto is.
    Zou mooi zijn, als zij mijn kleinzoontje zou willen tekenen.
    Ik zou het dan over kunnen brengen op keramiek?
    Marrie
    beantwoord
  • Hallo Marrie,

    De afdruk van het Saral papier brandt weg na het bakken.Ik heb gewoon carbon papier niet geprobeerd mogelijk dat het niet pakt op glazuur.De overtrek techniek is hetzelfde als overtrekken op papier maar nu is de ondergrond keramiek/porselein.

    De boel vastplakken tegen verschuiven.
    En dan later de afdruk versterken met de porseleinverf.
    Ik zou het vragen aan je collega een uit de hand getekend portret is te verkiezen boven een foto.

    Groeten Rob
    beantwoord
  • Via Google een omschrijving van Saral papier gevonden misschien heb je er wat aan

    Opzetten van de afbeelding
    U kunt met Saral transferpapier (een soort overtrekpapier) betrekkelijk eenvoudig de afbeelding van de icoon overzetten op het schilderpaneel. Afhankelijk van de ondergrondkleur kiest u het Saral transferpapier. Saral transferpapier is vetvrij en leverbaar in grafiet, rood, blauw, geel en wit.

    Grtjs Jan
    beantwoord
  • Ik heb op Google de omschrijving gevonden.
    Er wordt aangegeven dat geel wordt gebruikt voor metaal.
    Heb ik dan ook de gele nodig? ( Vanwege de gladde ondergrond?) Kan ik kiezen voor de zwarte/grafiet en mag ik dan een afdruk verwachtten?
    Ik denk zeker, dat mijn collega een tekening wil maken. Ik heb natuurlijk wel een beetje geduld nodig.
    Ik neem morgen een foto mee naar het werk.
    Ben écht enthousiast en hoop, dat mijn collega dat óók wordt.
    Lijkt me een prachtige hobby voor haar......

    Bedankt voor de tips.
    Marrie
    beantwoord
  • Marrie geel lijkt mij het minst zichtbaar.Het is wat Jan zegt de afdruk moet zichtbaar zijn op de ondergrond.Voor wit porselein zou ik dan een wat donkerder kleur kiezen.
    beantwoord
  • De donkere kleur, zal ik nemen, Rob en inmiddels wil mijn collega de foto na tekenen, daarna ga ik aan de slag.
    Bedankt, Rob en Jan voor de informatie.
    Mocht ik het eerste eindresultaat mooi vinden, dan laat ik een foto zien, echter het duurt nog wel een tijdje....
    Marrie
    beantwoord
  • Succes ermee Marrie,maak eerst wat fotokopieen van de tekening of probeer de tekening met een foto bewerkingsprogramma nog te verscherpen.Trek over van de kopieen.Van het Saral zou ik losse vellen proberen te kopen,je bent dan goedkoper uit.Je kan Saral net als carbonpapier hergebruiken.

    Groeten Rob
    beantwoord
  • Rob, ik had óók al gedacht om eerst een kopie te maken van de tekening.
    Dan kan ik er ook één verprutsen.... zonder dat ik de tekening kwijt ben.
    Losse vellen Saral ben ik op internet nog niet tegengekomen. Op internet heeft men het op een rol ... Ik weet niet meer,hoeveel er op een rol zit.....
    ( natuurlijk wél te veel, wat ik vermoedelijk zelf nooit allemaal nodig zal hebben...)
    Zo'n rol zou dan zo'n beetje rond de 17 euro komen.
    Weet jij nog waar jij het hebt gekocht???
    Anders moet ik toch maar zo'n rol bestellen...
    Dan nog even over een foto-bewerkingsprogramma....
    Dat gebeurt zeker op de computer???
    Dát kan ik niet... Dat is té veel gevraagd.. haha
    Maar misschien kunnen ze op mijn werk iets voor me betekenen.... Ik neem de tips, in ieder geval allemaal mee...
    Groetjes
    Marrie
    beantwoord
  • Saral verkopen ze ook in winkels voor hobby en knutsel benodigheden.Het beste kan je eerst de zaken bellen voor losse vellen.Ga je eerst naar de winkel dan hebben ze meestal alleen de rol.Keramikos verkoopt losse vellen grafietkleurig,maar hier zou ik ook eerst bellen of het op voorraad is.

    Een fotoprogramma is handig,je kan de foto of tekening bijvoorbeeld verkleinen of vergroten.Je hebt in je windows standaard het programma paint zitten.Gewoon eens proberen.
    beantwoord
  • Kijk eens op www.Jaasrma.nl daar schijnen ze ook A4 blokken te verkopen. zoek naar transferpapier.

    Waarschijlijk kun je dan de afbeelding als je hem op de PC heb staan ook uitprinken . Wel in spiegelbeeld natuurlijk.

    Ook Pipoos verkoopt het.

    Grtjs Jan

    beantwoord
  • Inderdaad Jan een printer is een goede investering,een fotobewerkingsprogramma krijg je er vaak gratis bij.
    Met veel creatieve mogelijkheden.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Rob, Jan, ik zal bij Pipoos het Saral halen en misschien hebben ze het in Hoogeveen ook wel want daar verkopen ze schoolbenodigdheden.
    Dan zal ik mijn dochter eens vragen of die me helpt met de computer, zij weet wel hoe dat gaat. Tot zover heeft zij me alles geleerd op de PC, dus als ik dat wil, gaat dat lukken.
    Zal vanmiddag iets maken van klei, want mijn collega kennende heeft zij binnenkort de tekening klaar....
    Marrie
    beantwoord
  • Hier ben ik weer even.
    Ik ben nogal afgeweken van het bovenstaande....
    Dat wil niet zeggen dat ik het los laat.

    Ik ga niet meer met kleuren werken want dan zou ik te veel afwijken van de tekening.
    De tekening is klaar en is erg mooi geworden. De plaat, waarop de tekening moet worden overgebracht is biscuit gebakken. Inmiddels is de tekening ( copie )met carbonpapier overgebracht op de plaat. Het is nog niet helemaal klaar, maar ik hoop het vandaag af te krijgen. Saralpapier nergens in de buurt te krijgen en het carbon was een goed alternatief.
    Tekening wordt overgebracht met zwart glazuurpotlood.
    Nu komt dus de vraag. Ik vind het jammer om de plaat na het opbrengen van de potloodtekening, transparant te gaan glazuren... Ik wil het werkstuk zo eenvoudig mogelijk houden. Als ik mijn werkstuk bak op 1000 graden, zal het glazuurpotlood nog afgeven, wanneer ik er overheen veeg????
    Of zal ik het werkstuk wel móeten glazuren, wil ik de tekening behouden.....
    Ik ben benieuwd en als de plaat klaar is zal ik een foto op de site zetten, mits het goed gelukt is natuurlijk.
    Tot zover staat de tekening in ieder geval leuk op de plaat.
    Groetjes Marrie.

    beantwoord
  • Hallo Marrie,

    Ik werk zelf het liefst met onderglazuur en een fijne kroontjespen om een tekening over te brengen op biscuit,het is dan mogelijk om dunne lijnen te krijgen.

    Je moet er zeker van zijn dat de tekening gefixeerd is voor je gaat glazuren en er niks vanaf kan brokkelen.
    Ik zou eerst proberen met een testtegel, een verder lege oven is snel op temperatuur en ook weer snel afgekoeld.

    Rob
    beantwoord
  • Ik begrijp, Rob, dat je het liefst met onderglazuur werkt, maar mijn tekening staat al.
    Bovendien wil ik graag de structuur van het potlood behouden. Zover ik nu ben, lijkt het op een potloodtekening op papier. Ik vind het zelf heel bijzonder. Deze structuur wil ik dus graag behouden......
    Wil je even uitleggen, wat je er mee bedoeld, dat ik de tekening eerst moet fixeren? Bedoel je hier een beschermlaagje mee??? En zo ja, wat gebruik ik hier dan voor???
    Voor een goed resultaat moet ik alles kunnen blijven zien, ook de lijntjes die een schaduw in het gezicht vormen. Ik heb dus zelf de wetenschap, wanneer ik het werkstuk zou gaan glazuren, ook al is het met een transparant, dat een deel van die schaduwen vervagen.... Ik zal een foto bijsturen, zodat men een beetje een idee krijgt wat ik bedoel.
    Tot zover eerst weer bedankt!!!
    Marrie

    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo Marrie,de tekening is mooi geworden en het potlood geeft inderdaad een structuur die je met pen en inkt niet verkrijgt.

    Ik zou proberen dit nu eerst in te bakken.Na het bakken zal het onderglazuurpotlood mogelijk minder afgeven. Als de tekening na bakken afgeeft ;met een zacht klein kwastje de donkere delen van de tekening bedekken met een zeer dun transparant glazuur aan gemaakt met wat kleefmiddel(b.v. optapix).

    Je kan ook nu al gelijk proberen te fixeren met optapix.Maar kijk uit;je structuur is droog aangebracht en ligt er los op.

    Test het eerst uit.Zou zowie zo zeer dun glazuren.

    Rob
    beantwoord
  • Je kan ook eerst fixeren met haarspray en dan zeer dun glazuur met kleefmiddel er overheen.Test zelf.
    beantwoord
  • Ik wil je bedanken Rob voor alle informatie en inspiratie die je me hebt gegeven.....

    Ik was van plan om het inderdaad eerst te bakken en op 1000 graden..
    Wat zou jij doen Rob???
    Is 1000 graden voldoende of zal ik hoger gaan??
    De plaat is op 1100 gebakken.

    Daarna ga ik het dus fixeren en dun glazuren.
    Marrie.
    beantwoord
  • Marrie,jij ook bedankt.

    Had nog een onderglazuurpotlood ongebruikt in de kast liggen en ben er nu ook enthousiast voor geworden.
    Ik zou gelijk fixeren met de haarspray en dan dun glazuren.Bakken tussen de 1020 en 1080 C.

    Heb eerst een proeftegel gedaan..

    Rob

    Bijlagen:
    beantwoord
  • Rob..Super, dit onderwerp.
    Ook erg leuk dat jij ook enthousiast bent geworden....
    Erg duidelijke foto's van de proefjes. Daar ben ik blij mee, dat geeft vertrouwen....
    Nu had ik gedacht dat ik het glazuurpotlood niet eerst "vast" hoef te bakken. Het zou toch in één stook kunnen??
    Eerst fixeren, dan glazuren......
    Ik kan het dus transparant glazuren maar mijn glazuur is glanzend.
    Op basis van gersley-nepheline.
    Ik zou het graag mat glazuren, dat lijkt véél mooier.
    Heb jij een optie op dezelfde basis??? Weet jij wat ik er aan toe voeg, om een mat resultaat te krijgen, of moet ik meer van het één en minder van het ander gebruiken??
    Ik heb eens opgezocht wie er achter deze voor mij zo prettige informatie zit. Je hebt een mooie site.
    Het kon niet missen want de bovenstaande foto van je dochter, teruggebracht op het bord, stond er ook op.
    Complimentjes!!!
    Marrie.
    beantwoord
  • O ja, ik vergeet te melden dat ik het glazuur wil gaan spuiten dan veeg ik ook niets weg....
    beantwoord
  • De potlood tekening hoeft niet eerst ingebrandt te worden ,het kan in 1 stook.Als het glazuur anders is als een transparant glanzend glazuur zal de duidelijkheid van de onderglazuur tekening afnemen en de kleur kan veranderen.Een en ander is na de stook wel bij te werken of te veranderen met opglazuur of porseleinverf.

    Ik geef de voorkeur aan een dun transparant glanzend glazuur op basis van lood in combinatie met onderglazuren.Matglazuur is veel foutgevoeliger,moet dikker opgebracht worden en ziet er vaak melkachtig uit met een flets ogende onderschildering.Een mat effect kan ook met matte porseleinverven op een glanzend glazuur verkregen worden.

    Als je gaat spuiten zou ik dat ook dun doen en zorgen voor een snelle droging zodat de tekening niet staat te weken.

    Bedankt Marrie voor het bezoeken van mijn site,mijn dochter is inmiddels al weer puber en loopt momenteel met een punk kapsel,zal ook wel weer over gaan in ieder geval haarsprays in overvloed..

    Rob
    beantwoord
  • Nu ga ik binnenkort de plaat afmaken.
    Ik neem de goede raad met me mee.
    Het wordt dus toch het glanzend glazuur.
    Uiteindelijk kies ik dan voor safe....
    Deze glazuur heb ik al eerder gebruikt in combinatie met glazuurpotlood, op broodplankjes.
    Veranderd niets aan de kleur van het glazuurpotlood.
    Voor de zekerheid dan ook maar niet spuiten maar nemen we de kwast.....
    Mocht het nog té glanzend worden kan ik altijd nog de porseleinverf aanschaffen.
    Ik red me nu verder wel, reuze bedankt Rob.
    En, wie wat bewaart, die heeft nog eens wat en misschien zien we een werkstuk met glazuurpotlood van jou hand!!!

    Marrie
    beantwoord
  • Rob
    De plaat is klaar!!!
    De plaat is na het opbrengen van de tekening dus gefixeerd met haarspray.
    Dat ging geweldig.
    Op jou aanraden toch maar niet gespoten maar de glazuur gekwast.

    Tijdens het spuiten met de haarlak werd ook duidelijk dat de tekening niet moet staan te "weken"... Wanneer je iets té dichtbij spuit krijg je al een indruk daarvan. Volgende keer dus iets verder af spuiten... De plaat heeft er verder niet onder geleden en is na de glazuurbrand héél mooi geworden. Het witte van de klei is wat meer "wit-af" en komt alleen maar ten goede van de plaat.
    Het heeft geen enkele zin om veel ruimte op deze site in te nemen voor een tweede foto want er is in feite niets veranderd. Op de foto is dat in ieder geval niet te zien...
    Wel komt de foto t.z.t. op mijn eigen site te staan, dus wie daarin is geinteresseerd kan altijd dáár even kijken.
    (marrie.punt.nl)
    Het werkstuk kreeg weinig glazuur en glanst daardoor ook héél weinig.
    Al met al is het, mede dank zij jou Rob, héél goed gelukt en een échte aanrader om ook eens te doen. ...

    Mocht je dochter een punk kapsel hebben met een bijzonder kleurtje of plukje haar,(wat jij mogelijk niet zo mooi vind maar daarom evenveel van haar houdt...)
    Dan is zo'n zwart wit tekening voor de vader wél een uitkomst!!!!!
    Ik ga hier zeker nog eens mee aan de slag!
    Nogmaals bedankt!!
    Groetjes
    Marrie




    beantwoord
  • De 'kleine' inmiddels 17...Het haar zit weer netjes voor haar doen.

    Rob
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Rob, kennelijk toch weer een nieuwe stimulatie om eens weer wat met het portret van je dochter te doen....
    Het lijkt op de foto alsof stukjes klei op de plaat gelegd zijn.
    Is dat ook zo????
    Is je dochter blij met het resultaat???
    Van mijn kleinzoon weet ik het nog niet of hij blij is met mijn resultaat, want hij praat nog niet!!!!!!
    Enne....dat het haar weer netjes zit, ligt dat aan de kapper of aan jou?????
    Groetjes, Marrie.
    beantwoord
  • Hallo Marrie,

    Mijn dochter vindt het wel een leuk portret maar mijn vrouw vindt dat ik haar niet op haar voordeligst heb weergegeven.Het haar zit momenteel zoals op de foto maar voor haar doen is dat netjes.Ze gaat wel naar een kapper maar als ze zou zeggen dat de cavia het er afgehapt heeft zou ik haar ook geloven.

    Het portret is inderdaad opgebouwd met klei en gemodeleerd.Ik overweeg nog om er een compleet beeldje van te maken,maar dat is veel meer werk.Je moet dan foto's van alle kanten hebben en die ook weer kleien.

    Als je kleinzoon gaat praten zal die jouw portret zeker mooi vinden. Leuk voor later,je moet maar denken dat hij nu in ieder geval alvast stilzwijgend instemt.

    Rob
    beantwoord
  • Knap hoor, Rob als je een beeldje van je dochter gaat maken...
    Ik ga daar niet weer aan beginnen, want ik krijg nooit een gelijkenis. Ooit geprobeerd om het gezicht van onze dochter te boetseren, en het is ook wel een leuk snoetje geworden maar het was niet onze dochter!!!!!!
    Ik heb nog wel een héél leuk idee om een "schaduwplaat" te maken, van haar gezicht maar voorlopig kom ik daar nog even niet aan toe... Eventueel wordt dat volgend voorjaar/zomer.
    Mocht het zover komen dan kan ik dit laten zien, mits er belangstelling voor is...
    Groetjes.
    Marrie


    beantwoord
  • Wat je ook zou kunnen proberen is een schildering van de zijkant van het gezicht dit geeft over het algemeen een grotere gelijkenis.Marrie als je wat klaar heb vindt ik het leuk als je het laat zien.
    Groeten Rob
    beantwoord
  • Rob.
    Oké.. Duurt dus nog een tijdje maar als het zover is, zal ik het laten zien!!!!
    Groetjes: Marrie
    beantwoord
  • Marrie,

    Ik denk dat veel meer mensen interesse hebben in hetgeen je maakt.
    Laat dus zien, en laat ons allemaal genieten van dit moois!
    (En dat geldt trouwens niet alleen voor jou, maar voor zoveel anderen die leuke/mooie/aparte/diverse/etc. werken kunnen maken. Laat een ieder er van genieten, maar ook zijn ideeën uithalen, die je samen weer kunt evalueren.)
    Daar is de site voor!
    Hanneke
    beantwoord
  • Hllo

    Wie weet een methode om afbeeldingen over te brengen op transferpapier.
    Ik wil een pagina ui een partituur in een kleur op een reeds geglazuurd wit onderbord overbengen.

    Kan dit met een priner ?

    Zijner firma's die dit doen?

    groetjes Jo

    beantwoord
  • Als je maar 1 kleur afdrukt, is dit relatief eenvoudig zelf te doen met een basis zeefdrukset.Je prijs per transfer is dan laag.

    Rob
    beantwoord
  • Van een foto heb ik een eenvoudige transfer gemaakt en die gezeefdrukt.

    Rob
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Rob,

    Bedankt.
    Maar ja hoe gaat dat?
    Wat is een 'Basis' zeefdrukset.

    Gr Jo
    beantwoord
  • Je hebt heel weinig nodig in principe;
    -Een tweedehands zeefdrukraam
    -Een hoek van je badkamer die je donker kan maken
    -Een tweedehands plantenlamp
    -Lichtgevoelige emulsie

    Een boek dat ik kan aanbevelen is;
    De zeefdruktechniek-oorsprong,ontwikkeling en methoden van Jan van Duppen.
    Staat in de bibliotheek.

    Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.