ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > De temperatuur van het kapot gaan in de oven.

Dag,
Bij het openen van de oven bleek er werk van `anderen`uiteen gesprongen.
Hartstikke kapot en een hoop troep door de hele oven.
Veel grote scherven.
Ook andere objecten kregen hierdoor een beschadiging, mijn vazen hadden gaatjes, zoals de hagel soms een voeg kan beschadigen.
De reden kan zijn; niet droog genoeg of lucht in hun werkstukken.
Nu hoorde ik dat `ze`de werkstukken die nog iets vochtig zijn droogstoken op 150°.Daarna de biscuitstook.
Is dit verstandig, het werk met geduld laten drogen in juiste atmosfeer geeft minder risico.
Nu ben ik benieuwd op welke temperatuur de knal plaatsvindt.
Omdat de andere werken ook een beschadiging meekrijgen moet dit ± rond de 800 ° liggen.
Het werk is immers nog niet volledig gehard!
Ik wil dit eens weten, puur uit nieuwsgierigheid.
Wie weet?
groet, truus w.
gevraagd

9 antwoorden

  • Hey Truus. Heel af en toe droog ik werkstukken in de oven, als ik nog twijfel of ze droog genoeg zijn. Ik doe, ook op een logisch advies van Lucien eerder, nooit boven de 100 graden droog stoken, eerder 90 graden. Je wilt niet dat het water gaat koken in je werkstuk. Dan juist gaat het barsten. Als je de werkstukkend droogt in de oven, heb je een mooie geleidelijke en overal gelijke temperatuur wat voor een regelmatige drooging zorgt. Geen tocht en coldspots.

    Als je werk gebarsten is voor de kwartssprong, dan zien de broken eruit als gebarsten droge klei, meer kleine stukjes en stof. Is het gebarsten na de kwartssprong, dan zijn het wat grotere en scherpere stukken met bijna geen stof, als ik het goed heb (kijkt nu naar de pro,s of het klopt :-))
    beantwoord
  • Naar mijn idee klopt dit wel. Ventilatie is zeker belangrijk. De oven nog niet volledig sluiten bij droogstook indien je oven geen of te kleine uitgang heeft. Op 100 °C een spiegeltje voor de uitgang houden. Indien dit nog beslaat, enkele uren wachten met het stookprogramma.
    beantwoord
  • @Marcel/ Lucien,
    Dank voor jullie reacties.
    Ik ga dit doorgeven aan de betreffende persoon.
    Ze kan hier haar voordeel mee doen, want ze vond het heel vervelend dat dit zich had voorgedaan.
    Zoiets overkomt je hè!
    gr, truus w.
    beantwoord
  • :-) Mij ook nog. Geduld is een mooie zaak. ;-)
    beantwoord
  • Graag gedaan! T is mij nog niet gebeurd maar ik ben dan ook wel weer extreem voorzichtig (misschien wel te voorzichtig).
    beantwoord
  • @ Marcel, extreem voorzichtig kan nooit kwaad, ik heb begrepen dat voorzichtigheid en geduld altijd geboden is en wordt beloond, zeker weten.
    Ik ga ook voor zekerheid.Voelt goed.
    Zelf heb ik geen oven,ik maak gebruik van een oven in een buurthuis (prettig geregeld, ook wb de kosten).
    Mijn `werk `wordt meegestookt, of ik gebruik de oven solo,wanneer ik voor safe ga.
    Hier is nl. een grote kleigroep heel actief in clubverband, dan gebeurt er wel eens een ongelukje. Dat is onvermijdelijk bij een dergelijke omvang van productie.
    Men wil dan wel eens te snel doorgaan!!En dan poef...
    Maar meestal gaat het oké hoor.
    Een goed weekend.
    groet,truus w.
    beantwoord
  • Truus, ik heb gelukkig een eigen oven. Op de keramiekclub gebeurd er ook weinig maar de laatste keer had iemand chroom gebruikt en niemand verteld. Een flink aantal andere stukken waren besmet...Je werk zal er maar tussen zitten. Op zo`n moment ben ik wel blij dat ik zelf een oven heb.
    beantwoord
  • Als je loodbisilicaat gebruikt zet iedereen het op een loop, maar chroomoxide ? Maalt niemand om. Raar volkje die keramisten. Het zou in dergelijke clubs verboden moeten zijn om met chroomoxide te werken, idem dito in scholen.
    beantwoord
  • Hahaha, goeie. Mee eens!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.