ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > Stelmiddel cmc

Ik ben begonnen met experimenteren om zelf glazuren te maken en heb reeds goede resultaten.ik bak op 1060 °, dus aardewerk.
Op jullie site zie ik dat je een stelmiddel cmc kan toevoegen om bezinksel te voorkomen
Mijn vraag is nu, hoeveel cmc poeder mag ik toevoegen op 100 gr droog gewicht?
Nog een vraagje, is loodbisilicaat giftig? Ik gebruik dit wel in mijn basisrecept.
Zo ja, door wat kan ik het vervangen?
Dank bij voorbaat!
CMC
gevraagd

20 antwoorden

  • Annie, af en toe eens de lijst ' trefwoorden ' eens afschuimen. O.K. nog maar eens :
    CMC wordt niet onder poedervorm gebruikt. Men moet dit eerst oplossen in water zoals behanglijm. De hoeveelheid vloeibaar CMC die je aan het glazuur moet toevoegen hangt af van de samenstelling van dat glazuur. Een recept met veel gefritte grondstoffen heeft meer CMC nodig dan glazuur met veel ruwe grondstoffen. Zolang er bezinking optreed na enkele dagen moet je wat meer CMC toevoegen tot het glazuur romige blijft en soepel om te roeren is.
    Loodbisilicaat is niet meer giftig dan kaolien.Bij Loodmonosilicaat is het loodoxide nog onvoldoende ingekapseld. Kristal ( -glazen )bestaat grotendeels uit Loodbisilicaat. :-)
    beantwoord
  • Dank je Lucien voor je snelle reactie!
    beantwoord
  • En als je er een ' kwastglazuur ' van wil maken, voeg er wat glycerine aan toe, kwestie van het water wat langer vast te houden.
    beantwoord
  • Vraagje over de glycerine, kun je dat altijd toevoegen? Sommige kant-en-klare kwastglazuren van mij zijn niet zo kwastbaar, drogen snel uit op de scherf.
    beantwoord
  • Dat kan je zeker Marcel. De nodige hoeveelheid moet je maar uittesten.
    beantwoord
  • Top, dank je voor je antwoord.
    beantwoord
  • CMC hoeft niet perse eerst nat te worden aangemaakt. Ik roer het CMC-poeder door een droog glazuur recept . Dan maak ik het glazuur met water aan en laat het een tien minuten staan. Pas daarna kan het prima worden gezeefd. Door het droog toe te voegen kan ik de concentratie ervan exact bepalen. Dat is per glazuur verschillend.
    beantwoord
  • Lucien, dat probeer ik zeker. Dank!
    Waar kan ik glycerine kopen?
    beantwoord
  • Drogist
    beantwoord
  • Ook voor jou Michel een dankjewel!
    Zou jij me willen zeggen hoeveel cmc poeder je in een droog glazuurrecept van 100 gr doet?
    beantwoord
  • Wat is die glycerine precies? Denk alleen maar aan zalfjes als ik glycerine hoor.
    Is het ook vloeibaar?? Misschien een domme vraag?
    beantwoord
  • Glycerine is vloeibaar en laat zich uitstekend mengen met water en heeft geen effect op het glazuurresultaat.
    Zelfs te koop bij Kruidvat ( NL-BE )
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Glycerol
    Het effect op het uitsmeren is duidelijk beter. Beetje vergelijkbaar met acryl lak schilderen.
    beantwoord
  • Het hangt over het algemeen af van de samenstelling van het glazuur. Bij een fabrieksglazuur zou ik ongeveer 0,7% cmc toevoegen. Bij een glazuur dat je zelf hebt aangemaakt is 0,3 tot 0,6% voldoende. Deze percentages zijn afgestemd op het spuiten of dompelen van het glazuur. Bij het kwasten van het glazuur zal een hoger percentage handig zijn.
    beantwoord
  • Als ik dat zo hoor over CMC en glycerine is die dure Pehatine niet meet noodzakelijk??
    beantwoord
  • Dank je wel Michel, met een ruggesteuntje gaan we terug vrolijk aan de slag!
    beantwoord
  • Ik begrepen dat je ook behangers lijm kan gebruiken ipv Pheatine. Klopt dit.
    Gr Marjan
    beantwoord
  • Ik begrepen dat je ook behangers lijm kan gebruiken ipv Pheatine. Klopt dit.
    Gr Marjan
    beantwoord
  • Ingekookt maïsmeel lukt ook :-)
    beantwoord
  • Dat klopt, maar behangerslijm heeft een nadeel. Als je het glazuur dat is aangemaakt met behangerslijm een tijdje laat staan kan het mengsel gaan bederven.
    beantwoord
  • Bedankt Michel en Lucien.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.