ALGEMEEN > Techniek > hoe maak je delfts blauw?

Ik wil het recept voor delfts blauw. Ik heb co o3 gebruikt. Nu ga ik proberen op een witte engobe met coo3 te werken in allerlei gradaties (sterk verdund en minder sterk verdunde oxides). Kent iemand het recept

16 antwoorden

  • Als je met verdunningen en gradaties wil werken is dit handiger:

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Kobalt%28II%29acetaat

    Werkt als aquarelschilderen, maar dan op ongebakken witte engobe. Nadien er een transparant glazuur overheen zetten.
    beantwoord
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Kobalt%28II%29acetaat
    beantwoord
  • Kijk ook onder trefwoord: Delfts Blauw of klik op: http://oud.klei.nl/forum/trefwoorden/432/Delfts%20Blauw
    beantwoord
  • Bedankt Lucien, je hebt me goed vooruit gebracht. Nu nog uitzoeken hoe ik kobalt acetaat kan maken. Helaas heb ik scheikunde laten vallen op de middelbare school maar dit zoek ik verder uit. of weet jij hier nog meer van? Ik heb in ieder geval de formule van kobalt acetaat ( met azijnzuur)genoteerd.

    beantwoord
  • Brigitte, kobaltacetaat kan je zo kopen bij je leverancier grondstoffen. Enkel oplossen in water en er wat arabische gom onder mengen. Deze techniek wordt nog veelvuldig gebruikt in Spanje en Portugal.
    beantwoord
  • Beste Lucien, ik heb op de site van keramikos gekeken je vindt daar niets onder de term kobalt acetaat.
    Is het de kobaltblauw in poedervorm PM216B?
    Dat is trouwens de enige in poedervorm de andere opties zijn vloeistoffen.
    Met vriendelijke groet Birgitte
    beantwoord
  • Dan hebben ze het hier wel :

    www.hinmeijer.nl/.../kobalt-ii-acetaat-98-

    Met de kleinste hoeveelheid doe je al jaren.
    beantwoord
  • Je kan natuurlijk ook gewoon delftsblauw kopen bij Keramikos of Creavisie. Dat doe ik al sinds jaar en dag.
    Ik ben over beide (er zit een nuance verschil in)
    Ook daar doe je jaren mee.
    beantwoord
  • Oeps!!
    Er moet natuurlijk staan: Ik ben over beide zeer tevreden.
    beantwoord
  • Gerrit, wat is daar de samenstelling van?
    beantwoord
  • Lucien,
    Geen idee wat de samenstelling is. Te oordelen naar de zwart-grijze tint van het onderglazuur poeder is het hoofdbestanddeel cobalt-oxyde. Er zit ongetwijfeld een "vervuiling" in anders krijg je die tint nooit.

    beantwoord
  • Het is dus een onderglazuur-pigment met de naam ' Delfts blauw '. Wat ik begrepen had was de vraag naar het ' recept ' van Delfts blauw, en dit blauw wordt verkregen door kobaltacetaat op een ongebakken witte engobe ( daarover een transp. glazuur )of op een Tinwit glazuur aan te brengen. Of dit zo ook nog in Delft wordt gedaan weet ik niet. Wat ik wel weet is dat men nog steeds zo werkt in Portugal en Spanje.
    beantwoord
  • Laat Creavisie wel een samenstelling geven al is dat niet in %!
    Co-Zr-V-Si voor zowel het pigment als onderglazuur.
    Als ik met rauwe grondstoffen zou willen werken dan liever met cobalt carbonaat. Is flink wat goedkoper dan het oxyde (Ik ben tenslotte een hollander) bovendien verwerkt het wat gemakkelijker.

    beantwoord
  • Beste Gerrit,
    De prijs van cobaltoxide is meestal 1,5 keer zo duur. De kleurende werking ervan is ook anderhalf keer zo sterk. De prijs is dan eigenlijk gelijk. Het gebruik van cobalt carbonaat heeft de voorkeur in geval je kleine percentages nodig hebt omdat dit dan minder spikkelig werkt door een relatief fijnere verdeling in het poeder (fijnere maling).
    beantwoord
  • Gerrit, wat is er mis met Kobaltacetaat? Dit is wel de goedkoopste en de meest originele werkwijze.
    beantwoord
  • Beste Lucien, ik ken de schilder eigenschappen van cobaltacetaat niet. Tot jij het aankaarte had ik er zelfs nooit over gehoord! Ik heb er in Matthes, Hamer, Clark en een aantal publicaties over nederlandse tegels niets over gevonden. Het gaat daar alijd over cobalt oxide en carbonaat als blauw maker. Lijkt mij leuk om het eens te proberen.


    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.