ALGEMEEN > Klei - algemeen > Het drogen gekleurde kinderklei

Dag allemaal,

Ik heb een vraag over gekleurde kinderklei en met name wat ik kan doen om die klei mooi te laten (lucht)drogen. Want na het drogen ziet de klei er 1.heel lelijk uit en 2.is de kleurintensiteit sterk verminderd (zie foto's), Wie kan mij helpen aan een oplossing voor tijdens het kleien (ik probeer het nu bv. met vaseline of lijnolie bij de klei) of een oplossing voor het drogen? Zodat de klei mooi gekleurd blijft en minder lelijk opdroogt? Bedankt voor de tips! Gr, Sara
Bijlagen:

8 antwoorden

  • Bakken op 1000°C?
    beantwoord
  • Lucien, kinderklei bak je niet, die droogt aan de lucht, ;-). Ik denk dat je papier eronder zorgt dat hij niet zo mooi opdroogt, het papier krimpt niet mee met de klei. Probeer het eens op folie en niet te dun te maken zodat het ook een beetje op zichzelf steun en niet alleen op de ondergrond. Ten tweede, probeer het eens te lakken, lak haalt meestal ook wel weer de kleur op. Succes!
    beantwoord
  • Zoiets als brooddeeg ?
    beantwoord
  • Marcel, denk je dan aan gewone transparante lak? Bijv. die verkocht worden als spray?
    beantwoord
  • Lucien, ik denk meer aan die klei zoals darwin. Sara, die kun je ook proberen. Je hebt ook die glazen potjes, die kun je bij de meeste winkels krijgen die schilderartikelen verkopen. Kan ff niet op de naam komen. Je hebt ze voor hoog en zijde glans. Misschien eerst ff uitproberen, ik kan geen garantie geven.
    beantwoord
  • Er zijn diverse merken boetseer/speelklei voor kinderen.
    Play-Doh is een kinderklei die zacht blijft en steeds opnieuw te gebruiken is.
    Andere merken kinderklei zijn o.a. DAS SES etc. Deze zijn zelfdrogend en kunnen NIET gebakken worden. Om het droogproces te versnellen kan het gedurende een half uur in een huishoudoven tot 80-100 graden met de ovendeur op een kier.
    Na het drogen is de klei te snijden, te schuren en te verven met o.a. acrylverf.
    beantwoord
  • Marcel, Die kleine glazen potjes verf , is het misschien acrylverf die je bedoeld?
    een vijftien jaar geleden werkte ik veel met darwinklei , dit is zelfdrogende klei die je kan schilderen met acrylverf.
    En dan eventueel nog een laagje matte vernisverf of glanzend erboven.
    Fimo klei is in allerlei kleuren te verkrijgen en kan gebakken worden in een keukenoven. Maar dat is nogal duur vind ik . Maar voor kindjes wel veilig (je moet niet zitten schilderen met die acrylverf) en na het bakken ook wel sterk. Ik weet niet of dit kan helpen maar ik dacht ik schrijf dit toch eens. groetjes Diana
    beantwoord
  • Diana, nee, het is echt lak. Doorzichtig. Altijd goed :-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.