ALGEMEEN > Stoken > werkstuk ingezakt

Ik heb een aantal werkstukken biscuit gebakken en daarna met glazuur gebakken. Nu zijn er een aantal stukken in elkaar gezakt. Omdat ik op een ongunstige tijd ben begonnen, had ik de oven voor de nacht op een lagere stand gezet, zodat hij niet 's nachts over de temperatuur van 1060 graden zou gaan, die voor zowel als het glazuur, alsook voor de klei de maximumtemperatuur is. Al met al heeft het bakken daardoor 24 uur geduurd. Kan het door dat lange bakken zo zijn dat daardoor een aantal stukken, ondanks dat ze al biscuit gebakken waren, ineen gestort zijn?
gevraagd

13 antwoorden

  • Was het geglazuurde werk wel voldoende gedroogd? Ga ervan uit dat de temperatuur niet boven de 1060 gr is geweest.
    beantwoord
  • Ik denk dat dat niet met het drogen van je glazuur te maken heeft. Het lijkt wel of hij te hoog heeft gestaan, al is het wel een risico om je klei, die een max heeft van 1060, te glazuren met glazuur van max 1060. Als je werkstuk plat is of geen gesloten vorm is, kan, als je deze op de max bakt, ernstig vervormen. Dat je oven 24 uur heeft staan bakken, kan ook een oorzaak zijn, maar daar kan Lucien of Michel je meer over uitleggen. Zoals ik het goed begrepen heb, gaat het om hoeveel warmte je in je werkstuk brengt. Waarom een zo lang programma?
    beantwoord
  • Niet enkel de eindtemperatuur speelt een rol in de stook, maar ook de tijd ( en of men ox. of reducerend gestookt heeft ) speelt een rol. Dat is ook de rol van pendelen : te snel gestookt, wordt de tijd door pendelen vol gemaakt. Segerkegels houden met deze 3 factoren rekening. Normale kegels rekenen met een gemiddeld van 150°C /uur. Reken maar uit. Zelfde wet kan je in de keuken waarnemen: Grillen van een steak of het stoven van hetzelfde op dezelfde temperatuur. Bij grillen kan de buitenkant gaar zijn en de binnenkant nog bleu. Bij stoven ( wat een langer traject heeft )zal de steak door en door gaar zijn ( of zelfs uiteen vallen :-) ). Na het bepalen van tijd en temperatuur via Segerkegels kan men deze resultaten in de regelaar invoeren om een optimale stook te bekomen.
    beantwoord
  • Ik denk ook dat het komt door te lang pendelen op de max. temperatuur. Lang pendelen op eindtemperatuur kan hetzelfde effecten hebben als "normaal" stoken tot een wat hogere temperatuur. Het kan zo zijn dat je oven b.v. tot maximaal 1100 graden kan gaan... je toch een glazuur uit kan laten smelten dat op b.v. 1140 gestookt moet worden door langer te pendelen. Je oven kan dan weliswaar maar tot 1100 graden, maar het smelttraject zet door het pendelen iets verder door.
    Ik hebt bovengenoemde temperaturen als voorbeeld genomen; hou me niet vast aan de exacte temperaturen. Het gaat even om het voorbeeld.
    beantwoord
  • Volledig mee eens Karin. :-;
    beantwoord
  • thanx Lucien ;)
    beantwoord
  • En zo zijn we weer een stap dichter bij een betere wereld. :-) :-) :-)
    beantwoord
  • zo is het maar net haha
    beantwoord
  • Amen! Nu nog even een dikke knuffel met z,n allen, hahaha .
    beantwoord
  • knuffffffffffffffffffffffffffffff

    beetje jammer dat Kees zelf niks meer laat horen ;)
    beantwoord
  • Ja, zeker jammer. T is altijd wel fijn om wat respons te krijgen, ook voor de moeite die er voor gedaan wordt.
    beantwoord
  • Ooohhh, maar ik wordt er wel weer wijzer van hoor!! Dus niets voor niets.
    beantwoord
  • tuurlijk is het niet voor niets, maar ik vind het persoonlijk altijd 'vreemd' als er door iemand een vraag wordt gesteld en de vraagsteller verder helemaal niet meer reageert... No hard feelings though :)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.