ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Goudluster en zilverluster samenstelling

Ik ben benieuwd hoe ik zelf goudluster en zilverluster kan maken. Ik heb goudslijpsel en zilverslijpsel over van het vervaardigen van een sieraad. Nu zou ik dit slijpsel graag gebruiken in m'n keramiek. Weet iemand wat ik aan het slijpsel toe kan voegen om er zodoende goudluster of zilverluster van te maken. Ik heb iets gelezen over lavendelolie of rozemarijnolie, maar is dit voldoende? Iemand ervaring met bovenstaande?
gevraagd

7 antwoorden

  • Kijk onder trefwoord: lusters
    beantwoord
  • Beste Klei, Onder trefwoord "lusters" wordt er geen antwoord gegeven op deze vraag. Ik weet niet of je zelf goudluster kan maken. Wat zilverluster betreft, dat is geen zilver maar gemaakt van platina.
    beantwoord
  • Inderdaad Michel kon ik dit niet vinden onder trefwoord lusters, vandaar de vraagstelling. Dat zilverluster geen zilver bevat, wist ik niet. Iemand daarom enig idee wat er gebeurt als je zilverslijpsel zo rond de 750 meebakt in je werkstuk? Zilverslijpsel is nog niet zo kostbaar, dus dat is proefondervinderlijk nog wel te testen, maar van het goudslijpsel zou het jammer zijn als dit niet werkt. Als iemand daar ervaring mee heeft hoor ik het dan ook graag.
    beantwoord
  • Misschien heb je hier wat aan :

    http://overglazes.com/Overglaze.pdf

    De drager van goudpoeder zou kruidnagel olie zijn.
    beantwoord
  • Dank je. Het wordt gewoon een groot experiment denk ik. Ik ga het gewoon proberen.
    beantwoord
  • Zo moet je het zien. :-)
    beantwoord
  • Ik heb alleen enige ervaring met koper en messing slijpsel. Dat kun je bv toevoegen aan, of strooien over een aangebrachte laag aardewerkglazuur. (groen) En dan meebakken. Met slijpsel krijg je alleen op deze manier nog geen luster. Niet helemaal het antwoord op je vraag.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.