ALGEMEEN > Klei - Porselein > stempel in porselein

Onderaan mijn gegoten porseleinen kopjes wil ik mijn logo stempelen. Ik kom er echter achter dat je best veel druk moet uitoefenen om de stempel af te drukken waardoor het porselein vervormt.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik zat er aan te denken om de stempel aan de binnenzijde tegen te drukken met een ander voorwerp maar ik vroeg me af of iemand hier een andere oplossing voor heeft.

Vriendelijk bedankt,
Brenda
gevraagd

10 antwoorden

  • Brenda, giet wat gips in het kopje, op de plaats waar aan de buitenzijde je de stempel wil indrukken. Dit gipsvormpje voorkomt het vervormen door de stempel. Gipsvorm langs binnenzijde tegen de wand drukken en aan de buitenzijde stempelen.
    beantwoord
  • Brenda, gezien gietwerk een constant resultaat geeft kan men in gips een deels negatief maken op de plaats waar je gaat stempelen ( om de nodige tegendruk te geven ). Dat is een klassieke methode.
    beantwoord
  • Hallo Lucien, Dankjewel voor je antwoord. Ik begrijp alleen niet helemaal wat je bedoelt. Bedoel je om de stempel al in je mal te verwerken? (dus al in de moedervorm te stempelen?)

    Dankjewel alvast,
    Brenda
    beantwoord
  • Dankjewel Lucien, ik zie het helemaal voor mij en ga het zeker uitproberen.
    beantwoord
  • Meermaals een mal gieten waar een afdruk in de oppervlak is aangebracht zal de scherpte ervan doen vervagen. Bij elk gietsel gaat er een miniem laagje van de gips af (slijtage) Als je de afdruk echt fris wilt houden kun je misschien in een dun plakje of rolletje porselein de afdruk aanbrengen en deze afdruk
    in de ziel van de bodem plakken.
    beantwoord
  • Michel, je hebt mijn oplossing niet begrepen.
    beantwoord
  • jawel, hoor.
    beantwoord
  • Hoe kan de tekst op de gipsmal nu afslijten als deze er geen deel van uitmaakt ??
    beantwoord
  • Michel, ik denk dat Lucien bedoelt om een los klein malletje te maken die je alleen gebruikt om te stempelen. In het gietproces gebruik je dit malletje niet dus slijt het niet. Zoiets toch, Lucien?
    beantwoord
  • Zoiets natuurlijk, als tegendruk bij het stempelen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.