ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Verschil elektrische oven/ gasoven (sulfaten)

Op de opleiding heb ik eens proefjes gemaakt met sulfaten.
Ze kwamen er mooi oranje, blauw en groen uit.
Nu weet ik niet meer of ik het in een elektrische oven of een gasoven had gestookt.
Echter ik krijg niet meer zo'n mooi resultaat aan toen.
Kan het eraan liggen dat ik elektrisch stook maw maakt het type oven uit?

Een tweede vraag nu ik toch aan het typen ben:
Als ik een moffel maak en daarin het werk stop dat ik heb bewerkt met sulfaten en het zo stook, (met een piepklein gaatje in de moffel ter ontluchting) kan het dan nog kwaad voor mijn spiralen in de elektrische oven? (hoe zorg ik ervoor dat mijn spiralen zo min mogelijk lijden van de sulfaten?)

7 antwoorden

  • Hoi Marion,

    Zoals ik heb gehoord is dat je het beter helemaal niet kunt doen als je aan het behouden van je spiralen denkt.
    Dus wat ik me dan eerder kan voorstellen is dat het reducerend is gestookt (geen spiralen).

    De sulfaten zijn geen specialiteit van me maar er zijn genoeg oxides en carbonaten en een heleboel andere grondstoffen en die zijn allemaal geschikt voor de electrische en gasovens zonder een risico te nemen met de spiralen maar wel waanzinnige resultaten mee te krijgen.

    Elke oven geeft zijn eigen karakter aan glazuren dit ligt vaak niet echt aan het merk maar aan de inhoud (hoeveel liter) aan de opstook snelheid, ook erg belangrijk de afkoel snelheid, pendelen, oude oven nieuwe oven daar zit ook wel degelijk verschil in en zo zijn er nog wel wat eigenschappen die erg veel invloed hebben op de glazuren.

    Je zou wat fotootjes kunnen lanceren met de gelukte proefjes misschien kan ik aan de hand daarvan je wat meer vertellen soms is het nl. snel te herkennen
    (en soms ook niet) maar het proberen waard.

    Groetjes, Suus
    www.suuskeramiek.com
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Wat een prachtige kleuren heb je bereikt!
    Helaas, de proefjes die ik heb gemakt liggen "ergens" op zolder. Kan ze zo niet 1,2,3, pakken, maar zal tzt wat foto's lanceren.
    beantwoord

  • Hallo Susanne,
    Wat een mooie kleuren mag ik vragen wat voor kleur je er voor gebruikt heb, of zijn het meer kleuren over elkaar heen, en zijn het alleen oxides of is er nog een glazuur over gezet .
    Groeten Gerrie.
    beantwoord
  • Zie voor meer info over sulfaten het artikel in deze rubriek over engobes, oxides, frittes, luster.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hoi,

    Dit masker heb ik een tijd geleden gemaakt.
    het is van klei gemaakt die voor de raku techniek is bedoeld, er zijn daarna sulfaten overheen gegoten ik geloof koper en ijzer sulfaat en daarna in de pit gebrand.
    sulfaten zijn niet echt geschikt voor electrische ovens maar super mooi in de pit-fire.
    Een pit is een grote kuil in de grond of een op de grond gebouwde verhoging van celbeton blokken.Op de bodem komt zaagsel, al het te stoken werk (met sulfaten overgoten) en dan vullen met vuren en hardhout en dan een paar uur goed opstoken het word zo'n 1000 gr.C en na het afkoelen en poetsen dan is dit o.a. het resultaat
    Een buiten stook techniek dus...

    Groetjes Suus
    beantwoord
  • Hoi Susan,

    Kan dit ook in een ton, met gaten en veel zaagsel, de zogenaamde rookstook?
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hoi Hanneke,

    Ik weet hoe de pit-fire werkt maar ik ben helaas geen doorgewinterde buiten-en of raku stookster dus ik zou je dat helaas niet kunnen vertellen of dat werkt of niet.

    Ik weet wel dat als je het woord pit-fire intoetst om te zoeken op het internet dat je op hele leuke en interesante links/sites terecht komt.

    Ik hoop dat je daar je antwoorden vindt groetjes, susanne
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.