ALGEMEEN > Stoken > nogmaals stoken

Ik heb een vrouwen beeld van zalmkleurige klei geglazuurd met een mij bekende mooie blauwe glazuur en gestookt op 1200 graden. Glazuur was prima. De stukken huid had ik met was bedekt, maar wrsl door de hoge temperatuur was de huidskleur veel te donker geworden. Nu wil ik over die huid een lichtere huidskleur zetten. Liefst een aangepaste engobe of anders huidkleurige matte glazuur Wil het liefste stoken op 1020; zal het beeld eerst moeten verwarmen, dat weet ik.
Wie heeft ervaring/tips voor mij. B.v.b. veel dank

6 antwoorden

  • Het risico bestaat dat je beeld het niet overleeft Tjalda. Ik heb het ooit met een gevelsteen gedaan die ik niet mooi gedekt vond en na de 2e stook had ik diverse scheuren in de steen. Ik hoop voor je dat er ook mensen gaan reageren bij wie het wel goed is gegaan :)
    beantwoord
  • Ik heb het wel eens gedaan met oxidestook op 1220 graden. Ik vond het beeld niet goed en heb hem voor eren tweede keer gestookt met een nieuwe laag oxide. Het ging goed. En ook een keer met een glazuurstook op 1220. Niet goed gedekt, nieuwe laag glazuur en weer gestookt. Ook gelukt. Maar ik hoor ook wel eens dat het niet lukt.
    beantwoord
  • Het opnieuw stoken kan altijd. Als je dat echter te snel doet, kan het object gaan scheuren door de verschillende kwartssprongen, vooral als het dikwandig en plat is. Een reeds gesinterde klei vereist een voorzichtiger aanpak bij het opnieuw opstoken (en afkoelen).
    Opnieuw een laag engobe aanbrengen en stoken (tot de temperatuur waarbij deze zalmkleurig wordt) kan wel krimp problemen geven. De engobe zal krimpen bij het bakken maar de ondergrond zal dat niet doen bij een herstook. Breng daarom de nieuwe engobe vooral niet te dik aan. Mocht dit na de stook te weinig gedekt hebben, dan kun je de dunne laag engobe herhalen en weer opstoken. Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Bedankt voor de antwoorden t.n.t.
    Hier een foto van het blauwe meisje. Het glazuur is mooi geworden, is hoge stook glazuur van Welte, Blauschimmel met toevoegingen van cobalt en groen pigment. Maar de huid is erg lelijk, was erg donker met hier en daar vlekken Heb die bewerkt met de dremel. Ik smeer er het liefste engobe over, geen glazuur. Denk aan dezelfde zalm-kleurige klei en dan gezeefd, maar wat moet er verder door om er een echte engobe van te maken die goed hecht. En op welke temperatuur stoken? Liefst lager dan 1200, dan is de kleur mooier. En ja Michiel, ik stook altijd erg langzaam. Ben benieuwd naar reakties op deze vragen.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Tjalda, als je op dezelfde temperatuur gaat stoken dan voorheen gaat de engobe hierop afzakken. 1100°C volstaat om de engobe voor 1100°C voldoende te laten hechten.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien.
    Maar hoe stel ik die engobe samen voor 1100.Ik heb diverse recepten in mijn schriftje staan, maar welke kies ik!! Ik heb al zalmslib gezeefd. Dat is dan de kleipoeder uit bepaalde recepten. En dan kaoline erbij en wat kwarts- maar hoeveel?! In sommige recepten moet er loodbisilicaat fritte bij( 1005),maar die verdampt toch bij hogere temperaturen heb ik geleerd! Dus misschien beter kaliveldspaat of nepheline syenite.Maar weer hoeveel? Kan in dit geval geen proefplaatjes maken.
    Dus in ieder geval dun er op smeren.
    Hoop op nog meer reacties.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.