ALGEMEEN > Engobe - Bodystain - Glazestain - Kleurpigmenten - Majolica - Sinterengobe > huidkleurige engobe maken

Ik wil een zalmkleurige engobe maken voor de armen en voeten van een verder geglazuurd beeld.
Ik heb al gezeefde slib van zalmkleurige klei. Wat moet er verder bij om er een engobe van te maken, te stoken op 1100 graden. Kaoline? of een Veldspaat? En hoeveel procent. Misschien ook Pehatine of CMC?
Graag suggesties
gevraagd

5 antwoorden

  • Het hangt een beetje af van het sinterpunt (bovengrens) van de zalmkleurige klei.
    Dat bepaalt ook de uiteindelijke kleur.
    Voor een sinterengobe op biscuit voor 1100 gr.C :

    80 kleipoeder
    20 molochiet
    plus 15% hiervan fritte 32.21 (calc.boraatfr.)
    water

    Je moet dus even schatten hoeveel water er in het beschikbare slib zit (ws zo'n 40%).

    Op een rauwe scherf (leerhard) hoef je in principe niets toe te voegen.
    Pakt de engobe te donker uit kun je witte slib toevoegen.
    beantwoord
  • ben nu effe in de war........ engobe is toch eigenlijk niks meer dan kleislib met een kleurtje???? Pas als het over sinterengobe gaat moeten er toch andere stoffen bij?
    beantwoord
  • Klopt!
    Door de fritte in het recept gaat het hier over sinterengobe.
    Naar mijn mening verdient dat meestal de voorkeur omdat engobe van klei met een hoog sinterpunt die (te) laag gebakken wordt poederig blijft.
    Door het smeltmiddel (de fritte) voorkom je dat, terwijl het toch het uiterlijk van een engobe behoudt.
    De molochiet is ter vermindering van de krimp.
    Op een rauwe 'scherf' en een engobe van een hierop passende klei zijn die toevoegingen inderdaad niet nodig.
    beantwoord
  • thanx Frans.... begon zwaar te twijfelen ;)
    beantwoord
  • Dank je Frans, het is goed gelukt. Het beeld was al gestookt, dat was mijn probleem.De huidskleur was lelijk en te donker geworden Heb het opgewarmd tot 120 graden en toen pakte de engobe uitstekend. Had het aangemaakt met wat Pehatine. 2 dunne lagen was voldoende.
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.