ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > scheur in leerdroog werkstuk

Ik heb een grote vogel gemaakt met meisje op zijn rug. Van Creaton gekeurde klei met 40 % zeer fijne chamotte. Ik heb het werkstuk deels met repen opgebouwd. Op de foto is te zien dat ik 1 reep niet goed heb vastgemaakt aan de vorige.
Daar zit nu een kier. Het werkstuk is nu leerhard. Pas na de biscuitstook wil ik het geheel bewerken met een gekochte engobe. Maar eerst moet die scheur gevuld worden. Ik denk zelf dat ik van dezelfde klei, maar dan gezeefd een soort dunne engobe maak met toevoeging van kaolien tegen de krimp. En die in gedeeltes met een ringeloor in de gleuf spuit. Is dat een goed idee of heeft iemand een betere suggestie. Graag goede raad. Bij voorbaat dank. Tjalda
Bijlagen:

9 antwoorden

  • Ik maak vaak gewoon alleen een papje van poeder van dezelfde klei, maak de omgeving van de scheur vochtig en smeer het papje dan voorzichtig in de scheur. Sommige doen er ook azijn bij, weet allen niet waarom .
    beantwoord
  • Door toevoeging van azijn hecht de kleislib beter.
    beantwoord
  • Ik heb dit ook al gedaan met kleislib gemengd met vuurvaste lijm,en het in de scheur duwen en glad strijken en na het drogen even met schuurpapier weghalen, want anders neemt het geen glazuur vast, en de lijm geeft ook een andere kleur dan de klei, na de eerst bak kan je het goed wegschuren met schuurpapier
    beantwoord
  • Martine, lijkt mij een hele goede tip. Had onlangs al vuurvaste kachelkit gekocht. Ik laat je weten of het werkt.
    beantwoord
  • Engobe kan toch alleen maar op leerhade klei?
    beantwoord
  • Zulke scheuren kun je ook weer dicht krijgen met alleen maar azijn er op te kwasten.
    Wel meerdere keren er op smeren, totdat de scheur dicht is.
    Eventueel een beetje helpen met slib in dezelfde kleur als de klei.
    beantwoord
  • fijne scheuren kan je dichten met azijn, maar niet voor dikke scheuren, dan gebruik ik die vuurvaste lijm met slib gemengd, en dat gaat goed, je hebt vuurvaste lijm tot 1100°C en er bestaat ook al vuurvaste lijm tot 1500°C.
    beantwoord
  • Het probleem met die vuurvaste lijm is dat het geen glazuur meer opneemt....
    beantwoord
  • Ik heb gezegd na het drogen wegschuren met schuurpapier, dan lukt het wel
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.