ALGEMEEN > Ovens > Type - sks 30-30 AM-AUT

Ik kan een oven kopen van bovenstaand type. Is deze geschikt om klei te bakken en kan dit type op normaal stopcontact? Ik ben een leek op dit gebied. Hopelijk kan iemand mij verder helpen?

7 antwoorden

  • beantwoord
  • Kijk ook op: http://oud.klei.nl/forum/o/857/Vingerling%20Type%20SKS%2030-30%20AM-AUT%20gebruiksaanwijzing?nm=t
    beantwoord
  • Beste Veronique. Deze is geschikt om aardewerk te bakken. Zijn Max temperatuur is 1100 graden, daarmee kun je geen steengoed bakken. Hij kan op 240 volt maar gebruikt 3.2 kw. Je hebt er wel een "schone" groep voor nodig, er kan eigenlijk niets aan apparaten op deze groep bij (geld alleen als je stookt). Succes!
    beantwoord
  • Niet bepaald een aanrader dus. Te hoge spanning en slechte isolatie. ( beneden de 2,5 Kw. blijven voor deze grootte )
    beantwoord
  • Mee eens, maar bedoel je met hoge spanning soms hoge stroom, Lucien?
    beantwoord
  • Ik bedoel hiermee dat 3,5 Kw. de bovengrens is van wat een stekker van 2.5 kan hebben. De huidige constructies zijn zuiniger en daardoor minder gevaar op oververhitting van de leidingen. Met 3,2 Kw. verbruik mag er al niks meer worden aangekoppeld, wat al eens kan gebeuren.
    beantwoord
  • Officieel is de bovengrens 3680 watt (16 X 230), de stekkers, stopcontacten en bedrading moeten volgens de Europese richtlijnen (en de NEN 1010) dit goed kunnen hebben. De enige opstakel die de bovengrens mag aangeven is de zekering. Ter aanvulling.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.