ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Gevelstenen glazuren

Kan er mij iemand raad geven i.v.m. het glazuren van gevelstenen (zijn over het algemeen wel hoger gebakken dan gewone bakstenen - ik dacht wel min. 1000°C ?). Bedoeling van de geïnteresseerde is om een nieuwe gevel te maken met daarin een versiering (één kleur). Ik laat alvast informeren naar de baktemperatuur van beschikbare stenen.
Ook de glazuurstooktemperatuur lijkt mij dan niet onbelangrijk : max.1050°C ?
Iemand met ervaring ?

11 antwoorden

  • Bouwkeramiek: 1000°C

    Loodbisilicaat fritte 90
    kaolien 10

    -------

    M&M 1233 fritte 80
    kaolien 10
    zirkon 10
    beantwoord
  • Bij een gevelsteen is niet het glazuur van belang maar de mate van sintering van de scherf die wordt gebruikt.
    Bij een te sterk absorberende (open) scherf kunnen er vorstproblemen ontstaan wanneer het geglazuurd is. Het vocht wordt dan achter het glazuur opgesloten. Zorg dat scherf een vochtopname heeft van minder dan een half procent.
    Als je geen hoge temperatuurs glazuur hebt kun je wel de scherf een hoge, sinterende biscuit geven en daarna het glazuur op lagere temperatuur stoken.
    Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Tiens, ik heb in mijn tuin al 20 jaar een beeldje staan, winter en zomer, raku gebakken én geglazuurd en is nog steeds als nieuw. Idem dito met geglazuurde dakpannen en geglazuurde gevelstenen wat zeer in trek was begin 20e eeuw. Bij de huidige bouwstenen ziet men er wel meer stuk gesprongen, maar dit komt niet door de stooktemperatuur, maar doordat ze hol zijn en er water in kan blijven staan.
    beantwoord
  • Mooi dat het al die tijd goed is gegaan, Lucien. Echter dat is geen enkele bewijs maar een kwestie van geluk. Zeker als een platte tegel is ingemetseld spelen er andere dingen. Een vrijstaand raku gestookt object kan het inwendige vocht relatief gemakkelijk kwijt met de ventilatie. Bij een ingemetselde tegel is de achterkant ervan echter afgesloten. Vorstschade is dan vergelijkbaar met keukentegels in een mozaïek in de buitenlucht. Soms blijft dat goed, maar meestal gaat dat fout.
    Marleen, beter save than sorry. www.michelkuipers.nl
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Michel, geniet van de eeuwenoude ingemetselde aardewerk friezen in de gevels van Amsterdam. :-)
    beantwoord
  • Die zijn dus niet geglazuurd maar met olieverf beschilderd.
    beantwoord
  • Bovendien is het merendeel in steen gehakt.
    beantwoord
  • Dan moet je de Vlaslei in Gent eens bezoeken. Keramiek en geen olieverf, alhoewel dit hetzelfde effect zou moeten hebben als glazuur. Voorbeelden te over en na honderden jaren nog steeds intact. Mythes zijn zeer taai.
    beantwoord
  • Ja hoor Lucien. Sorry dat ik een jarenlange ervaring heb opgebouwd en van daaruit adviezen geef die afwijken van jouw ideeën. Blijft: beter save than sorry.
    beantwoord
  • Alvast bedankt voor alle reacties! Ik informeer nog naar de gewenste kleur (groen dacht ik - maar ja welk groen ... ?) en of het mat of glanzend moet zijn. Dus in principe kan ik dan de gevelsteen met een kwast glazuren en met een 3-tal lagen zou het voldoende moeten zijn ?
    beantwoord
  • 99% glanzend glazuur
    groen met kopercarbonaat
    buitenzijde steen wordt gedompeld.
    dun aanbrengen
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.