ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Glazuur die te veel loopt

Wat moet ik toevoegen om glazuur minder te laten lopen?

10 antwoorden

  • Ik gebruik tylose. Je kunt ook behangplaksel nemen, daar zit tylose in.
    beantwoord
  • Coramay, bedoel je bij het opbrengen van de glazuur of bij de gladbrand?
    beantwoord
  • Ik bedoel tijdens het stoken. Ik heb een hele mooie luster glazuur maar zelfs bij dun opbrengen loopt hij heel erg.
    beantwoord
  • Hij staat op zijn kop, maar om deze glazuur gaat het
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Coramay, misschien te hoog gestookt? Wat is de onder- en bovengrens van deze glazuur en in hoeveel tijd stook je deze?
    beantwoord
  • 1020- 1080 en ik heb gestookt op 1050. Dit gaat met alle glazuren van deze temperatuur prima, behalve bij deze. 1020 heb ik ook al eens geprobeerd maar dan doet hij het ook.
    beantwoord
  • O.K., dan kan enkele % kaolien toevoegen het probleem verhelpen. En uiteraard zeker niet pendelen.
    beantwoord
  • Als je alleen kaolien toevoegt zal het glazuur veranderen in de richting van een kleimattering. Om dezelfde glans te behouden is het belangrijk dat je kaolien gecombineert met kwarts toevoegt in de verhouding 1 : 2. Ik verwacht dat wanneer je 5% kaolien met 10% kwarts toevoegt aan het poederglazuur. Is het een kant-en-klaar glazuur dan is een percentage van ca 4% kaolien met 8% kwarts vergelijkbaar.
    Succes ermee. www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Dank voor jullie goede raad. Ik laat weten wat resultaat is.
    beantwoord
  • Michel, gezien dit glazuur afloopt is er reeds een teveel aan silicium aanwezig. Kaolien brengt ook nog silicium aan. Kaolien: 1 Al²O . 2 SiO²
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.