ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Effect glazuur niet optimaal

Hallo,

Ik heb een maand geleden een vingerling oven voor een heel klein prijsje kunnen kopen. Dit om mij de autoritten (met alle risico's voor breuk) te besparen naar een oven op huurbasis. Inmiddels ben ik druk aan het bakken en proberen. Echter zit ik met het volgende probleem. Bij de oven die ik per stook mag huren komen de effecten goed uit. In mijn eigen oven komt het effect bijna niet tevoorschijn. (zie foto)

Dat terwijl het dezelfde glazuur is, dezelfde klei, dikte,etc. In de huuroven zijn de testjes gebakken op 1060 graden. In mijn oven heb ik hiervoor eerst een kegel van 1060 graden genomen. Dit had niet hetzelfde resultaat.

In de beschrijving bij de glazuur staat ''-Met een pendeltijd van 10-20 minuten worden de glazuren gladder en veel effecten worden beter zichtbaar. - '' . Nu heb ik geen regelapparatuur , maar heb ik geprobeerd de pendeltijd na te bootsen door hoger te stoken met een kegel van 1100 graden. Zodat wellicht de tijd tussen 1060 en 1100 graden hetzelfde effect zou hebben als een pendeltijd van 10-20 minuten. Maar ook met deze kegel heb ik geen goed resultaat. Zie foto(links de testjes in de huuroven met regelapparatuur, rechts mijn oven).

Wat kan ik nu nog doen ? Is mijn oven voor deze glazuur niet geschikt wegens het ontbreken van regelapparatuur ? Nog hoger stoken ?

Alvast heel erg bedankt voor een reactie!
Bijlagen:
gevraagd

4 antwoorden

  • Petit peu, eerst iets over die kegel.
    In de huuroven ( zelfde literinhoud als uw oven ? ) heb je tot 1060°C gebakken, maar je laat niet weten in hoeveel tijd. Een kegel geeft niet enkel de temperatuur weer, maar ook de tijd én de atmosferische toestand weer. De temperatuurtabel voor kegels komt ongeveer overeen met 150°C/uur, wat voor 1060°C overeen komt met ongeveer een goede 7 uur stoken.
    Over het glazuur nu. Waar slaat de beschrijving op dat men 10-20 min. moet pendelen ???? Hoe kan men dit beweren als men de totale tijd om tot 1060°C te komen niet aangeeft? Misschien kan je hiermee al conclusies uit trekken.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Ik heb de stookcurve van de huuroven (200 liter) nagekeken, deze heeft in 6 uur de temperatuur van 1060 graden bereikt. Met een ''soak'' van 15 minuten op 1060 graden.
    Mijn eigen oven betreft een 40 liter oven.

    Ik zie de oplossing nog niet, jij misschien wel ?

    beantwoord
  • stook je die 40 liter oven ook in 6 uur gaar?
    pendelen kan je proberen door langzamer te stoken.
    Meestal zit er een 4 standen knop op een oven die de energie regelt schakel een standje terug 10 a 20 graden voor de eindtemperatuur is bereikt en laat zodoende de oven er langzamer over doen om die 1060 te bereiken

    Frans
    beantwoord
  • Petit peu, heb jij dan ook 6 uur gestookt om tot 1060°C te komen en dan ook 15 min. gependeld ? Waarvoor heb je dan die smeltkegel gebruikt???
    De procedure is de volgende: Men plaatst een smeltkegel met richt-temperatuur in de ' huuroven 200 ltr. ' Als de stook correct is verlopen zal deze kegel geplooid zijn maar niet gesmolten. Dan plaatst men soortgelijke kegel in het 40 ltr. oventje. De kegel moet dezelfde vervorming vertonen. Pendelen komt hier zelfs niet te pas als je met een smeltkegel gaat ijken.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.