ALGEMEEN > Gips > Lossingsmiddel met voor gipsmal met Sunlightzeep

Ik heb onlangs twee recepten gezien bij klei waarbij Sunlight zeep wordt gebruikt.Ik weet niet meer of ze beiden op de site stonden het kan ook zijn dat er een in het kleiblad heeft gestaan.
Wie kent de twee recepten. of weet waar ik ze kan vinden.

Bij voorbaat Hartelijk dank met groet van Gusta.

10 antwoorden

  • Het forum heeft een prima zoekfunctie. Deze staat bovenaan de fora. Door bijv. lossingsmiddel in te typen krijg je veel informatie o.a. onderstaande link
    voor het recept lossingsmiddel
    http://oud.klei.nl/forum/o/1071/Lossingsmiddel%20gietmal?nm=t
    beantwoord
  • Beste klei, Ik denk dat u 'lossingsmiddel' bedoelt. Een 'oplosmiddel' werkt bij elk probleem (grin)

    Re Yoka: typefoutje... gelukkig het trefwoord wel goed getypt (grin)
    beantwoord
  • Gusta, zeep gebruiken als lossingsmiddel is geen goed idee. Zeep tast gips aan. Een beter middel is vloeibare was ( boenmiddel ). Aanbrengen met kwast.
    beantwoord
  • Sinds jaar en dag wordt door professionele gipsmodelleurs een oplossing van zeep gebruikt. Een combinatie van zeep en olie tast de gips niet aan omdat het chemisch neutraal is. Het mallenvet dat je kunt kopen in de handel is op die manier samengesteld. De gegeven recepten in het forum werken ook prima.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Michel, het is niet omdat mallenmakers al jaar en dag zeep als oplosmiddel gebruiken dat dit de juiste werkwijze is. Waarom is het nodig om bij zeep nog toe te voegen? Omdat zeep anders toch het uitharden van gips tegengaat ? Eenvoudiger en veiliger is dit vervangen door vloeibare was ( koolwaterstof ). Jute als bewapening van gips wordt ook nog steeds gebruikt door professionele mallenmakers uit gewoonte en traditie, terwijl kunststofnetten beter zijn, gezien deze niet steeds uitzetten en krimpen door wateropnamen en na verloop van tijd de gipsmal doet barsten. Bij eenmalig gebruik zoals voor beeldhouwers ( brons en kunststof ) vormt dit geen probleem, ook niet het gebruik van zeep. Heb jij slechte ervaringen bij gebruik van vloeibare was ? Deze is zelfs in spuitbus te koop bij toeleveringsbedrijven voor mallenmakerij zoals bv. Voss chemie.
    beantwoord
  • Correctie in deze zin:

    Waarom is het nodig om bij zeep nog OLIE toe te voegen ?
    beantwoord
  • Beste Lucien,
    Zie mijn reactie. Daar staat het aangegeven waarom de combinatie goed werkt. Ik heb inderdaad geen slechte ervaringen in het gebruik van mallenvet (olie+water+groene zeep). Ik werk al ongeveer 35 jaar en heb helemaal geen problemen met het uitharden van de gips of het gieten met klei in deze mallen.
    Fijn dat vloeibare was ook werkt.
    beantwoord
  • Dank jullie wel voor de reactie, ik had het lossingsmiddel dat beschreven staat hier in het forum gemaakt,ondanks goed gemixt te hebben( met betonmixer) was het een slijmerig goedje geworden en niet fijn in gebruik. misschien heb ik toch iets fout gedaan. Inmiddels heb ik het andere recept gevonden,dit is van Esther Groeningen ( Juli/Augustus 2015) het is hetzelfde recept. alleen is de hoeveelheid minder. Dus ik ga weer aan de slag. Ik heb ook al eens bakspray gebruikt maar daar kreeg ik af en toe bruine spatten van op het gips. Omdat er verschillende meningen zijn misschien werkt het ook om wat vloeibare witte boenwas aan toe te voegen?( zomaar een ingeving) wat de Sunlight zeep betreft het heeft zo'n heerlijke nostalgische geur. ( kijken of het nu wel goed gaat lukken)
    beantwoord
  • Gusta, vloeibare boenwas werkt niet ' misschien ' maar werkt voor mij reeds 40 jaar, en zonder al dit gedoe. De goedkoopste vloeibare boenwas is goed genoeg.
    beantwoord
  • Ben toch nog vanmiddag aan de slag geweest met de Sunlightzeep en nu is het wel gelukt, ik denk dat ik eerder iets fout heb gedaan met het opkoken.
    Morgen aan de slag met de mallen, ik ga vloeibare boenwas proberen en het lossingsmiddel.
    Ik laat jullie weten hoe mijn bevindingen zijn.
    Nogmaals bedankt voor de info.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.