ALGEMEEN > Ovens > oven V259

Hallo
Ik heb onlangs een oud oventje gekocht, een Vingerling met regelcombinatie V259. Nu heb ik wel gezien in welke curve ik die moet stoken maar weet iemand hoe ik daarmee kan pendelen?

8 antwoorden

  • Miriam, indien het glazuur niet voldoende is uitgesmolten kan je, i.p.v. pendelen, iets hoger stoken.
    beantwoord
  • Beste Miriam. Hier, http://klei.nl/forum/o/5091/Vingerling%20regelcombinatie%20type%20V256 vindt je de handleidingen. Succes!
    beantwoord
  • Beste Marcel
    In die gebruiksaanwijzing (deze heb ik zelf ook) lees ik niks over pendelen. Mijn vraag is dus hiermee niet beantwoord.
    groetjes Miriam
    beantwoord
  • Hallo Miriam,

    Helaas heeft deze regeling geen mogelijkheid tot pendelen.

    Mvrg, John.
    beantwoord
  • Oke Lucien dank je wel. En bij de biscuitstook is dat niet nodig, pendelen? Op de SBB hebben we dat wel zo geleerd, een half uur pendelen.
    beantwoord
  • Voor biscuit is dit zeker niet nodig als je voor aardewerk tot 950C° stookt. Voor steengoed mag je zelfs tot 1000C° gaan en zal de scherf nog voldoende water opnemen. Pendelen is wel noodzakelijk als je kristalglazuren wil maken. Zie trefwoorden : Pendelen en Stookcurve
    beantwoord
  • Voor biscuit is het belangrijk het stuk tussen 800 en 950 graden niet te snel te stoken. Dit houdt verband met de koolstof die uit de klei moet wegbranden. Waarschijnlijk is het pendelen bij de SBB daarvoor bedoeld. Pendelen kan dus wel belangrijk zijn. Maar als pendelen niet tot de mogelijkheden van het oventje behoort kun je ook er voor kiezen de hele stook wat langzamer te doen, als dát tenminste mogelijk is.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Bedankt Michel. Ja dat is mogelijk en zal ik doen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.